Islam alakoulussa: Koulu kaksisuuntaisen sopeutumisen kenttänä.
Abstract
Kuvaan artikkelissa havaintojani islamin roolista neljässä helsinkiläisessä alakoulussa
ja pyrin sitomaan ne laajempaan islam-tutkimukseen Suomessa. Esittämäni havainnot
perustuvat vuosina 2006–2007 kuudesluokkalaisille tekemääni kielitaitotutkimukseen
(ks. Halonen 2007; Halonen & Kokkonen 2008), jonka fokuksessa oli kieli, ei
uskonto. Kiinnostavaa on, että islam kuitenkin hiipi tutkimukseeni puoliväkisin.
Ensinnäkin kysyin haastatteluissani opettajilta, miten maahanmuuttajataustaisten
tai tarkemmin äidinkieleltään muiden kuin suomen-, ruotsin- tai saamenkielisten
oppilaiden määrän kasvu on vaikuttanut koulutyön arkeen ja opetukseen. En
siis kysynyt uskonnosta. Vastauksiksi nousi kuitenkin kielikysymysten sijaan tai
lisäksi erilaisten islamin tulkintojen vaikutus koulun käytäntöihin. Toiseksi, osin
ramadanin aikaan tehdyn aineistonkeruun yhteydessä uskonnonharjoittaminen eli
paastoaminen ja sen mahdolliset vaikutukset testituloksiin nousi relevantiksi myös
kielentutkimuksen kannalta.
Main Author
Format
Articles
Research article
Published
2009
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Nuorisotutkimusseura ry.
Original source
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/nuorisotutkimus-lehti
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011101311540Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
0780-0886
Language
Finnish
Published in
Nuorisotutkimus
Citation
- Halonen, M. (2009). Islam alakoulussa: Koulu kaksisuuntaisen sopeutumisen kenttänä.. Nuorisotutkimus, 27(3), 33-46.