Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi
Abstract
Tutkielma on osa Liikkuva koulu -projektia, jonka yhtenä tavoitteena on saada välitunnit
fyysisesti aktiivisemmiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista välituntiliikunnan
tehostamista tapaustutkimuksen kohteena olevalla koululla oli järjestetty.
Lisäksi tutkittiin saatuja kokemuksia välitunti-interventiosta, mahdollisia muutoksia
oppilaiden välituntitoiminnan fyysisessä aktiivisuudessa sekä keinoja välituntiliikkumisen
lisäämiseen ja oppilaiden motivointiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin
kyselyitä, haastatteluita sekä havainnointia. Kyselyihin vastaajina olivat tutkimuskoulun
yhden 2. luokan (n = 22), yhden 4. luokan (n = 29) ja yhden 5. luokan (n =
21) oppilaat. Haastateltavina olivat välitunteja organisoiva projektityöntekijä, neljä
välitunteja ohjaavaa 5.-luokkalaista eli välkkäriä ja viisi 4.-luokkalaista ohjatuille
välitunneille osallistuvaa oppilasta sekä kyselyyn vastanneiden luokkien opettajat.
Tutkimuskoululla järjestettiin välkkärien ohjaamia ulkovälitunteja päivittäin 1.–2.-
luokille ja sisävälitunteja kullekin 3.–6.-luokalle kerran viikossa.
Tutkimuksen mukaan pojat olivat välitunneilla liikunnallisesti aktiivisempia kuin
tytöt, mutta tytöt osallistuvat ohjatuille välitunneille poikia useammin. Välitunneilla
liikkumisen aktiivisuus oli vähäisempää iän myötä. Erityisen mukavina välituntitoimintoina
oppilaat pitivät pelejä, leikkejä sekä kiipeilyä ja roikkumista. Vähiten mukaviksi
toiminnoiksi koettiin välitunneilla samanlaisina toistuvat sisällöt. Haastatellut
4.-luokkalaiset toivoivat, että ohjattuja välitunteja järjestettäisiin useammin. Tutkimuksessa
havaittiin, että välitunneilla harvoin liikkuvat oppilaat eivät osallistuneet
myöskään ohjatuille välitunneille siinä määrin, mitä tavoiteltiin. Välkkäritoiminnan
tavoitteissa ei ollut korostuneesti kiinnitetty huomiota oppilaiden liikuntaan motivoimisen
keinoihin, mikä olisi tärkeää erityisesti passiivisten oppilaiden aktivoimisessa
pitkällä aikavälillä. Projektissa on kuitenkin otettu ensiaskel kohti aiempaa liikunnallisempia
välitunteja.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011101711551Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish