Maskuliinisuus Tom of Finlandin teoksissa

Abstract
Tom of Finland eli Touko Laaksonen (1920-1991) oli suomalainen taiteilija, joka tuli tunnetuksi homoeroottisena kuvataiteilijana ja joka sai elinaikanaan Suomen ulkopuolella enemmän julkisuutta kuin Suomessa. Laaksosen teokset representoivat korostetun maskuliinista miestä, jonka positiivisuus ja hyväntuulisuus olivat homoseksuaaliselle esitystavalle ajallisessa kontekstissa uutta ja maskuliinisuus hämmentävän heteroseksuaalista. Tutkimuksessa keskityn tarkastelemaan, millainen maskuliinisuuden esittämistapa teoksissa on. Päätarkoituksena on tutkia, millaista maskuliinisuutta Tom of Finlandin kuvat representoivat, kuinka kuvissa esitetty mies kehittyy ja muuttuu ajan ja yhteiskunnallisen kontekstin muutosten myötä sekä miten miespäähenkilön näkökulma tuodaan esiin. Tavoitteena on välttää marginalisoivia näkökulmia seksuaalisuuteen. Tutkimuksen edetessä tulee jossain määrin näkyviin yleinen suhtautuminen homoseksuaalisuuteen ja siihen liittyvään kulttuuriin. Kulttuurin vaikutus näkyy teosten aiheissa, päähenkilöissä ja heidän tyylissään. Teen kuvanluentaa queer-teoreettisesta näkökulmasta ja tutkin siihen liittyvää performatiivisen toistamisen näkymistä ja sen seurauksia kuvien miehessä. Queer-luenta mahdollistaa erojen rakentamiseen liittyvien valtavirtarakenteiden kriittisen erittelyn, jolloin kuvia voi tarkastella esimerkiksi siinäkin suhteessa, kuinka ne ovat muokanneet käsityksiämme homoseksuaalisuudesta. Laaksosen pervot kuvat eivät olleet vapaita aikakautensa seksuaalidiskurssien normatiivisista rakenteista, mutta eivät täysin niiden vallassakaan; kuvien avulla syntyi vastavallan tila. Tutkimukseni sijoittuu visuaalisen kulttuurin, taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen, seksuaalisuuksien ja sukupuolen tutkimuksen välimaastoon. Tutkimukseen valitsin tarkasteltavaksi 50 teosta vuosilta 1940-1991. Analyysoin kuvia teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Seitsemässä syntyneessä tyypissä on omat temaattiset piirteensä, jotka toistuvat aineistossa samankaltaisina. Tulkinnan tekeminen etenee tyyppikertomuksista aineistoa tarkentavaan teemoitteluun. Tulkinnan jälkeen teoksista muodostui tietty kuva, teemajan, jota luen. Tulkitessani teoksia queeriuden näkökulmasta käsin muodostan luennan, joka on eroottisuuteen takertuva ja homoseksuaalisuuden esille kirvoittava, mutta queerittävä, vikuroiva ja vastakarvaan lukeva sekä katsojan positiota etsivä. Tutkimukseni seuraa, kuinka nuoresta kauniskasvoisesta, viiksettömästä ja muodikkaasti pukeutuvasta pojasta kasvaa nuori mies, jonka identiteetti vahvistuu viidessä vuosikymmenessä saavuttaen lopulta Tom-miehelle tyypilliset, helposti tunnistettavat piirteet. Hedonistinen, hilpeä, itsetietoinen ja hypermaskuliininen nahkahomo menee, minne haluaa ja tekee, mitä haluaa. Tom-mies vikuroi ajan kontekstissa tavanomaista maskuliinisuutta vastaan ja tuo mukaan miehille vieraan hellyyden miesten välisessä suhteessa. Kuvien vahva ja vaikuttava voima on mustan ja valkoisen värin käyttäminen. Tom of Finlandin kuvat rohkaisivat monia nuoria miehiä, mutta maskuliiniset miehen kuvat eivät jääneet vain homoyhteisön käyttöön. Tom-mies vaikutti populaarikulttuuriin, muotisuunnitteluun, mainontaan ja elokuviin, jolloin valtavirtakulttuuri omaksui marginaalisen alakulttuurin mallin.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011090111317Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share