Maskuliinisuus Tom of Finlandin teoksissa
Abstract
Tom of Finland eli Touko Laaksonen (1920-1991) oli suomalainen taiteilija, joka tuli tunnetuksi homoeroottisena
kuvataiteilijana ja joka sai elinaikanaan Suomen ulkopuolella enemmän julkisuutta kuin Suomessa. Laaksosen teokset
representoivat korostetun maskuliinista miestä, jonka positiivisuus ja hyväntuulisuus olivat homoseksuaaliselle
esitystavalle ajallisessa kontekstissa uutta ja maskuliinisuus hämmentävän heteroseksuaalista.
Tutkimuksessa keskityn tarkastelemaan, millainen maskuliinisuuden esittämistapa teoksissa on. Päätarkoituksena
on tutkia, millaista maskuliinisuutta Tom of Finlandin kuvat representoivat, kuinka kuvissa esitetty mies kehittyy ja
muuttuu ajan ja yhteiskunnallisen kontekstin muutosten myötä sekä miten miespäähenkilön näkökulma tuodaan
esiin. Tavoitteena on välttää marginalisoivia näkökulmia seksuaalisuuteen. Tutkimuksen edetessä tulee jossain
määrin näkyviin yleinen suhtautuminen homoseksuaalisuuteen ja siihen liittyvään kulttuuriin. Kulttuurin vaikutus
näkyy teosten aiheissa, päähenkilöissä ja heidän tyylissään. Teen kuvanluentaa queer-teoreettisesta näkökulmasta ja
tutkin siihen liittyvää performatiivisen toistamisen näkymistä ja sen seurauksia kuvien miehessä. Queer-luenta
mahdollistaa erojen rakentamiseen liittyvien valtavirtarakenteiden kriittisen erittelyn, jolloin kuvia voi tarkastella
esimerkiksi siinäkin suhteessa, kuinka ne ovat muokanneet käsityksiämme homoseksuaalisuudesta. Laaksosen pervot
kuvat eivät olleet vapaita aikakautensa seksuaalidiskurssien normatiivisista rakenteista, mutta eivät täysin niiden
vallassakaan; kuvien avulla syntyi vastavallan tila. Tutkimukseni sijoittuu visuaalisen kulttuurin, taiteiden ja
kulttuurin tutkimuksen, seksuaalisuuksien ja sukupuolen tutkimuksen välimaastoon.
Tutkimukseen valitsin tarkasteltavaksi 50 teosta vuosilta 1940-1991. Analyysoin kuvia teemoittelun ja tyypittelyn
avulla. Seitsemässä syntyneessä tyypissä on omat temaattiset piirteensä, jotka toistuvat aineistossa samankaltaisina.
Tulkinnan tekeminen etenee tyyppikertomuksista aineistoa tarkentavaan teemoitteluun. Tulkinnan jälkeen teoksista
muodostui tietty kuva, teemajan, jota luen. Tulkitessani teoksia queeriuden näkökulmasta käsin muodostan luennan,
joka on eroottisuuteen takertuva ja homoseksuaalisuuden esille kirvoittava, mutta queerittävä, vikuroiva ja
vastakarvaan lukeva sekä katsojan positiota etsivä.
Tutkimukseni seuraa, kuinka nuoresta kauniskasvoisesta, viiksettömästä ja muodikkaasti pukeutuvasta pojasta kasvaa
nuori mies, jonka identiteetti vahvistuu viidessä vuosikymmenessä saavuttaen lopulta Tom-miehelle tyypilliset,
helposti tunnistettavat piirteet. Hedonistinen, hilpeä, itsetietoinen ja hypermaskuliininen nahkahomo menee, minne
haluaa ja tekee, mitä haluaa. Tom-mies vikuroi ajan kontekstissa tavanomaista maskuliinisuutta vastaan ja tuo mukaan
miehille vieraan hellyyden miesten välisessä suhteessa. Kuvien vahva ja vaikuttava voima on mustan ja valkoisen
värin käyttäminen. Tom of Finlandin kuvat rohkaisivat monia nuoria miehiä, mutta maskuliiniset miehen
kuvat eivät jääneet vain homoyhteisön käyttöön. Tom-mies vaikutti populaarikulttuuriin, muotisuunnitteluun, mainontaan
ja elokuviin, jolloin valtavirtakulttuuri omaksui marginaalisen alakulttuurin mallin.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011090111317Use this for linking
Language
Finnish