Les traits sémantiques des adjectifs dans "Hygiène de l'assassin" d'Amélie Nothomb
Abstract
Amélie Nothombin tyyli ja tekstin sanavalinnat ova poikkeuksellisen rikkaita ja hänen
tuotantonsa erottuukin tyyliltään positiivisesti muusta ranskankielisestä nykykirjallisuudesta.
Tarkastelen työssäni Nothombin käyttämien adjektiivien semantiikkaa ja niiden jakaumaa
Nothombin teoksessa Hygiène de l’assassin.
Analyysin perustana on käytetty Catherine Kerbrat-Orecchionin adjektiivien subjektiivisuusjaottelua.
Kerbrat-Orecchionin mukaan adjektiivit voidaan semanttisesti jakaa vähintään viiteen
eri luokkaan: ensimmäisenä hän jakaa adjektiivit joko objektiivisiin tai subjektiivisiin. Näistä
subjektiiviset adjektiivit voidaan vielä jakaa kolmeen eri kategoriaan niiden erilaisen luonteen
perusteella: affektiivisiin adjektiiveihin, aksiologisiin adjektiiveihin sekä ei-aksiologisiin
adjektiiveihin. Nimensä muskaisesti affektiiviset adjektiivit heijastavat vahvasti puhujan
subjektiivista, tunteellista asennoitumista kohteeseen. Aksiologiset adjektiiviiset sen sijaan
viittaavat puhujan henkilökohtaiseen arviointiin perustuvaan asenteeseen. Ei-aksiologiset
adjektiivit taas ovat suhteellisen neutraaleja, toteavia ja yleiseen normiin viittaavia adjektiiveja.
Aineisto muodostuu Nothombin teoksen adjektiiveista, jotka viittaavaat teoksen Léopoldinehenkilöhahmoon.
Léopoldine on päähenkilön rakkauden kohde, joten työn lähtökohtana oli, että
suurin osa aineiston adjektiiveista kuuluisi affektiiviisiin adjektiiveihin. Analyysi paljasti
kuitenkin, että suurin osa aineistosta kuuluu aksiologisten adjektiivien ryhmään affektiivisten
adjektiivien ryhmän jäädessä toiseksi suurimmaksi ryhmäksi. Analyysi osoitti kuitenkin, että
voimakkaimmin subjektiiviset adjektiivit olivat enemmistönä aineistossa.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011080111202Use this for linking
Language
French