Les traits sémantiques des adjectifs dans "Hygiène de l'assassin" d'Amélie Nothomb
Amélie Nothombin tyyli ja tekstin sanavalinnat ova poikkeuksellisen rikkaita ja hänen
tuotantonsa erottuukin tyyliltään positiivisesti muusta ranskankielisestä nykykirjallisuudesta.
Tarkastelen työssäni Nothombin käyttämien adjektiivien semantiikkaa ja niiden jakaumaa
Nothombin teoksessa Hygiène de l’assassin.
Analyysin perustana on käytetty Catherine Kerbrat-Orecchionin adjektiivien subjektiivisuusjaottelua.
Kerbrat-Orecchionin mukaan adjektiivit voidaan semanttisesti jakaa vähintään viiteen
eri luokkaan: ensimmäisenä hän jakaa adjektiivit joko objektiivisiin tai subjektiivisiin. Näistä
subjektiiviset adjektiivit voidaan vielä jakaa kolmeen eri kategoriaan niiden erilaisen luonteen
perusteella: affektiivisiin adjektiiveihin, aksiologisiin adjektiiveihin sekä ei-aksiologisiin
adjektiiveihin. Nimensä muskaisesti affektiiviset adjektiivit heijastavat vahvasti puhujan
subjektiivista, tunteellista asennoitumista kohteeseen. Aksiologiset adjektiiviiset sen sijaan
viittaavat puhujan henkilökohtaiseen arviointiin perustuvaan asenteeseen. Ei-aksiologiset
adjektiivit taas ovat suhteellisen neutraaleja, toteavia ja yleiseen normiin viittaavia adjektiiveja.
Aineisto muodostuu Nothombin teoksen adjektiiveista, jotka viittaavaat teoksen Léopoldinehenkilöhahmoon.
Léopoldine on päähenkilön rakkauden kohde, joten työn lähtökohtana oli, että
suurin osa aineiston adjektiiveista kuuluisi affektiiviisiin adjektiiveihin. Analyysi paljasti
kuitenkin, että suurin osa aineistosta kuuluu aksiologisten adjektiivien ryhmään affektiivisten
adjektiivien ryhmän jäädessä toiseksi suurimmaksi ryhmäksi. Analyysi osoitti kuitenkin, että
voimakkaimmin subjektiiviset adjektiivit olivat enemmistönä aineistossa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4957]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita : analyse sémantique des adjectifs
Ijäs, Salla (2020)Tämä työ tutkii ranskalaisen luonnonkosmetiikkayrityksen Melvitan esittelyä itsestään omilla verkkosivuillaan käyttämien adjektiivien semantiikan kautta. Tutkimuksen korpuksen muodostaa yrityksen verkkosivuilta valikoidut ... -
La subjectivité des adjectifs dans L’immoraliste d’André Gide
Kivi, Maiju (2018)Tässä työssä tarkastellaan adjektiivien subjektiivisuutta André Giden teoksessa L’immoraliste (1902). Aineisto koostuu teoksen sivuilta 12 – 32, 89 – 109 ja 162 – 182 kerätyistä kaikista adjektiiveista. Aineisto sisältää ... -
La représentation de la femme dans Nana d’Émile Zola : étude des adjectifs renvoyant aux personnages féminins du roman
Pulkkinen, Anniina (2023)Tässä työssä tarkastellaan naisen representaatiota tutkimalla naisiin liitettyjen adjektiivien subjektiivisuutta Émile Zolan romaanissa Nana (1880). Korpus koostuu kaikista romaanin sivuilta 21–55, 231–266 ja 500–518 ... -
La subjectivité des adjectifs dans La Mare au Diable de George Sand
Kärki, Elisa (2019)Tässä työssä tarkastellaan adjektiivien subjektiivisuutta George Sandin teoksessa La Mare au Diable. Korpus valittiin George Sandin kielen rikkauden vuoksi. Teos sisälsi yhteensä 427 erilaista adjektiivia, jotka esiintyvät ...