University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Autistisen lapsen toimintaan sitoutuminen sensorisen integraation terapiassa : havainnointimittarin muokkaus

Thumbnail
View/Open
961.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Marttila, Vuokko
Date
2011

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli autistisen lapsen terapiatilanteen havainnointiin soveltuvan yhteistoimintaan sitoutumisen mittarin kehittäminen. Sitoutumisen mittari muokattiin Gallon, Tickle-Degnenin ja Costerin ”Challenge Management Rating Scale” (CMRS) – mittarista. Ensin sitoutumista tutkittiin teoreettisesti: minkälainen ilmiö sitoutuminen oikeastaan on ja mitä olennaisia tekijöitä siihen liittyy. Taustateorioina käytettiin toimintaterapian teoriaa, sensorisen integraation teoriaa, motivaatioteorioita ja teorioita varhaisesta vuorovaikutuksesta. Mittarin muokkaaminen perustui 1) tutkimuksessa koottuun teoriaan, 2) autismitutkimukseen 3) mittarin muokkaajien kliiniseen kokemukseen sekä 4) mittarin soveltuvuuden testaamiseen autenttisia terapiavideoita havainnoimalla (yhteensä 7 terapialasta 5:ltä eri terapeutilta). CMRS-mittariin tehtiin tarpeelliset muutokset. Lisäksi luotiin pisteytyskriteerit jokaiselle mittarin osatekijälle ja asteikkoarvolle (1-5) erikseen. Toimintaan sitoutumisen arviointiin CMRS-mittari soveltui hyvin. Koska tarkoituksena oli kuitenkin arvioida autistisen lapsen vuorovaikutuksen kautta yhteistoimintaan sitoutumista, mittaria muotoiltiin seuraavalla tavalla: Mittariin lisättiin kokonaan uudet osatekijät: vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen. Autismin vuoksi joitakin osatekijöitä jouduttiin poistamaan ja joitakin jäsenneltiin uudelleen. Yhteistoimintaan sitoutumisen mittari sisältää kolme osaa: 1) lapsen toiminta, 2) terapeutin toiminta ja 3) yhteinen sitoutuminen. Lapsen sitoutumista kuvaavat osatekijät ovat: levollisuus, innostuneisuus/syventyneisyys, tarkkaavaisuus, yritteliäisyys, itseohjautuvuus, yhteistyökykyisyys, vuorovaikutusaloitteet sekä terapeutin aloitteisiin vastaaminen. Keinot, joita terapeutti käyttää lapsen sitoutumisen tukemiseksi ovat: lapsen aloitteisiin vastaaminen, leikkisyys, rohkaiseminen, ohjaaminen, jäsentäminen, muokkaaminen ja haastaminen. Mittarilla voidaan kuvailla terapeuttista vuorovaikutusta tutkimalla lapsen sitoutumisen ja terapeutin toiminnan välisiä yhteyksiä. Mittarilla päästään arvioimaan sensorisen integraation terapian välittömiä vaikutuksia, mikäli mittari ensin todetaan validiksi ja luotettavaksi. Mittari soveltuu parhaiten varhaisella, esi-kielellisellä tasolla olevien lasten havainnointiin. Mittarin luotettava käyttö edellyttää erityisosaamista ja kliinistä kokemusta sekä sensorisen integraation terapiasta että varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista, mikä rajoittaa mittarin käytettävyyttä. ...
Keywords
autismi toimintaterapia sensorisen integraation terapia varhainen vuorovaikutus sitoutuminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011062711061

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21173]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre