Show simple item record

dc.contributor.authorLeppänen, Jenni
dc.date.accessioned2011-06-13T10:33:59Z
dc.date.available2011-06-13T10:33:59Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1160194
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27153
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat englanninopettajien työtyytyväisyyteen ja -tyytymättömyyteen ja miten englanninopettajien mukaan työtyytyväisyyttä voitaisiin kehittää. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää alakoulun, yläkoulun sekä lukion englanninopettajaa. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina puolistrukturoituina teemahaastatteluina, jotka litteroitiin. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Opettajien työkokemusten määrät vaihtelivat suuresti, mikä teki aineistosta moninaisen. Tulokset osoittivat, että englanninopettajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä työhönsä. Yleisesti ottaen työtyytyväisyys koostui työn sosiaalisuudesta, vuorovaikutuksesta kollegoiden kanssa, mahdollisuudesta työskennellä englannin kielen parissa ja saada näkyviä työtuloksia aikaan. Työtyytymättömyyteen johtivat puolestaan fyysiset työskentelyolosuhteet, liian raskas työmäärä sekä ongelmat oppilaiden ja heidän vanhempiensa kanssa. Kokeneet opettajat olivat erityisesti tyytymättömiä raskaaseen työmäärään sekä koulussa että sen ulkopuolella. Toinen merkittävä työtyytymättömyyteen johtava tekijä oli oppilaiden käytöksen huonontuminen. Alle viisi vuotta opettaneet opettajat olivat tyytymättömimpiä siihen, miten heikosti opetusharjoittelu valmisti heitä työelämään. Kehitysehdotuksiksi opettajat mainitsivat kattavamman oppilaiden hyvinvoinnin tukemisen, paremmat fyysiset työskentelyolosuhteet sekä lisää tukea kollegoilta vastavalmistuneille opettajille. Lisäksi opettajat toivoivat enemmän yhtenäisyyttä koulun sääntöihin, jotta työrauhaongelmilta ja muilta ylimääräisiltä ongelmilta vältyttäisiin.
dc.format.extent101 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherjob satisfaction
dc.subject.otherteacher morale
dc.titleThe job satisfaction of English teachers in Finnish elementary, middle and upper secondary schools
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011061310991
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysotyötyytyväisyys
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record