University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Muusikkouden tarkastelua identiteetin, minäkäsityksen sekä opettajuuden pohjalta

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mertanen, Mikko
Date
2011
Discipline
Music EducationMusiikkikasvatus

 
Jokainen muusikko, olipa hän sitten säveltäjä, keikkamuusikko tai musiikinopettaja, joutuvat työstämään musiikillista identiteettiään sekä musiikillista minäkäsitystään enemmän kuin keskiverto musiikinkuluttaja. Yhden jaottelun mukaan musiikillinen identiteetti voidaan jakaa kahteen eri osaan: identiteettiin musiikissa sekä musiikkiin identiteetissä. Samoin myös musiikillinen minäkuva on äärimmäisen tärkeä - se voi olla joko positiivinen tai negatiivinen. Jopa muusikolla voi olla negatiivinen musiikillinen minäkuva, mikä vaikeuttaa hänen elämäänsä ja ammattista suoriutumista huomattavasti.! ! Identiteettiin ja sen muodostumiseen liittyvät vahvasti myös erilaiset teoriat. Käsittelen tutkimuksessani kolmea erilaista identiteetin muodostumisteoriaa. Niitä ovat Piaget´in identiteettiteoria, elämänkaaripsykologia sekä kehityspsykologian näkökulma. Näistä kenties mielenkiintoisimman näkökulman tarjoaa elämänkaaripsykologia, johon voidaan sijoittaa hyvin musiikillisen kehityksen ja identiteetin muodostamisen problematiikka. Tämä tulee esiin hyvin esimerkiksi musiikkikasvattajaopiskelijoiden keskuudessa: kuinka he saattavat kamppailla esiintyvän muusikon identiteetin riittämättömyyden kanssa, ja toisaalta heille ei ole vielä kehittynyt musiikinopettajan identiteettiä. ! ! Kulttuuri, jossa elämme, on nostanut esiintyvän muusikon statuksen yli muiden. Tämä johtaa juurensa 1800-luvulle romantiikan kauteen, jolloin itseilmaisu ja säveltäjän tai esiintyjän oma tulkinta sekä sisäinen maailma alkoi tulla yhä enemmän esille. Siitä eteenpän on ympäröivä kulttuuri ruokkinut tätä jakoa: esittäjät ja kuluttajat. Itse asiassa muusikkous on hieman kapeasti ymmärretty kulttuurissamme. Muusikkoudesta voidaan erottaa kahdeksan eri ilmentymää, kuten esimerkiksi esiintyvä muusikko, kapellimestari tai kriitikko. Samoin muusikkouden kehittyminen ja vahvistuminen on pitkä prosessi, jossa eri musiikillisen tietämisen alueet kehittyvät.! ! Musiikinopettajuuden ja esiintyvän muusikon musiikillisen identiteetin yhteensovittaminen on oma haasteensa. Eräästä tutkimuksesta käy ilmi, että musiikinopettajaopiskelijat näkevät itsensä huomattavasti mieluummin esiintyvinä muusikkoina kuin musiikinopettajina. Tähän yksi selitys on se, että yksinkertaisesti musiikkikasvattajien opettajan identiteetti ei ole ehtinyt kehittyä, sillä se vaatii työkokemusta ja aikaa.! ...
Keywords
muusikko muusikkous musiikillinen identiteetti musiikillinen minäkäsitys opettajuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011060910968

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4764]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua 

    Sundberg, Camilla (2013)
    Tutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta. Tarkastelun kohteena ovat koulutukseen hakeutuminen, asiantuntijuus, ...
  • Musiikinopettaja oppilaan musiikillisen identiteetin tukena 

    Mustonen, Maria (2022)
    Kandidaatintutkielmassani tutkin lähdekirjallisuuden avulla lapsen ja nuoren musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymistä ja sitä, kuinka opettajan toiminta voi tukea tätä kehitystä. Tutkielmassa kiinnitän ...
  • Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan 

    Rothovius, Petra (2022)
    Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen ...
  • Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon 

    Lahtinen, Taija (2023)
    Musiikintuntien ohjelmiston valitseminen ei ole aina musiikkikasvattajalle helppoa, koska ryhmiin mahtuu monenlaista musiikkimakua ja motivaatiota musiikinopiskelun suhteen. Monille musiikintunnit ovat viikon kohokohta, ...
  • Yhtenäiskoulu ja opettajuus : kohti yhteisen opettajuuden identiteettiä 

    Komonen, Olli-Matti (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre