Show simple item record

dc.contributor.authorRistimäki, Heini
dc.date.accessioned2011-06-07T14:49:05Z
dc.date.available2011-06-07T14:49:05Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27125
dc.description.abstractSosioemotionaalisuus on tutkimusaiheena laaja. Tässä tutkimuksessa sosioemotionaalinen kompetenssi määriteltiin sosiaalisten, sosiokognitiivisten ja emotionaalisten taitojen yläkäsitteeksi. Tutkimuksessa lähestyttiin sosioemotionaalisuuden käsitettä ulos- ja sisäänpäin suuntautuneen persoonallisuuden ja sosioemotionaalisten taitojen tukemisen kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 6-luokkalaiset oppilaat arvioivat omia sosiaalisia taitojaan. Toisena tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ulos- ja sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden sosiaalisia taitoja oppilaiden ja luokanopettajan arvioimana. Kolmantena tutkimustehtävänä oli tarkastella ulos- ja sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden toimintaa kuvitteellisissa sosiaalisissa tilanteissa oppilas- ja vanhempiarvioinnin avulla. Tutkimusaineisto kerättiin oppilaiden sosiaalisten taitojen itsearviointi- ja opettaja-arviointilomakkeen avulla. Lisäksi tutkimusaineisto koostui kolmen ulospäin ja kahden sisäänpäin suuntautuneen oppilaan ja vanhemman kuvitteellisista sosiaalisista tilannekuvauslomakkeista. Tutkimukseen osallistui 19 oppilasta, yksi luokanopettaja ja viiden oppilaan vanhemmat. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä määrällisiä että laadullisia aineiston analyysimenetelmiä käyttäen. Tutkimus osoitti, kuinka sisäänpäin suuntautuneet oppilaat viihtyivät ryhmässä ja osasivat toimia yhteistyössä muiden oppilaiden kanssa, kun taas kahden ulospäin suuntautuneen oppilaan yhteistyötaidoissa havaittiin puutteita. Sisäänpäin suuntautuneet oppilaat olivat tutkimuksen mukaan empaattisia, ja kahden ulospäin suuntautuneen oppilaan arvioitiin nauravan muiden erehdyksille ja ottavan toisten tunteet huomioon harvoin. Tutkimustulosten mukaan ulospäin suuntautuneiden oppilaiden empatiataito näkyi yksilön toiminnassa, toisiin kohdistuvana auttamisena ja tukemisena, kun taas sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden empatia pohjautui ajatteluun ja tunteisiin. Sisäänpäin suuntautuneet oppilaat osasivat säädellä tunteitaan, kun taas kahdella ulospäin suuntautuneella oppilaalla oli havaittavissa tunteiden säätelyvaikeuksia. Tutkimuksen mukaan ulospäin suuntautuneet oppilaat uskalsivat puolustaa itseään ja muita oppilaita. Sitä vastoin sisäänpäin suuntautuneet oppilaat välttivät sosiaalisia riskitilanteita. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, kuinka sosioemotionaaliset taidot määrittelevät yksilön toimintakykyä sosiaalisissa suhteissa ja tilanteissa. Tutkimuksessa korostetaan sosioemotionaalisten taitojen oppimisen tärkeyttä sekä ohjattujen harjoitusten, opetusohjelmien ja positiivisten sosiaalisten mallien merkitystä sosioemotionaalisen kasvun tukemisessa.fi
dc.format.extent78
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleSosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden, luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011060710961
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiede
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record