Show simple item record

dc.contributor.authorKamppila, Janne
dc.date.accessioned2011-05-30T10:12:46Z
dc.date.available2011-05-30T10:12:46Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1159365
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27093
dc.description.abstractAikaisempien tutkimusten mukaan yhdysluokka koetaan opettajalle haastavampana ja työläämpänä opetuspaikkana kuin erillisluokka. Pro gradu -tutkielmassani tutkin yhdysluokkaopetuksessa esiin nousevia pedagogisia haasteita sekä haasteisiin vaikuttavia syitä. Tutkimuksen tehtävänä oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Millaisia yhdysluokkaopetuksen pedagogiset haasteet ovat? Miten yhdysluokkaopetus ottaa huomioon erityisoppilaan? Kokosin aineiston kahdessa keskisuomalaisessa kyläkoulussa. Tutkielmaan osallistui kuusi kokenutta yhdysluokanopettajaa, joista yksi oli vieraan kielen opettaja. Keräsin tutkimuksen aineiston havainnoimalla ja haastattelemalla. Tutkimustulosten mukaan yhdysluokan ja erillisluokan opetuksellisista haasteista löytyy enemmän samankaltaisuuksia kuin eroavaisuuksia. Suurimmaksi osaksi yhdysluokkaopetuksen opetustavat eivät eroa erillisluokan opetustavoista. Yhdysluokassa opetuksen toteutustavat, ajankäyttö sekä erilaisten oppilaiden huomioiminen aiheuttavat opettajalle haasteita. Useamman luokka-asteen opettaminen samanaikaisesti lisää opettajajohtoisen opetuksen määrä, vähentäen yksilöllisen ohjauksen mahdollisuuksia. Myös opetettava oppiaine, luokka-asteiden määrä ja opetusajan jakaantuminen useammalle luokalle aiheuttavat omat haasteensa yhdysluokan opettajalle. Tutkimuksessa esille nousivat myös opettajien kokemukset/uskomukset erityisoppilaiden haastavasta ja vaikeasta kohtaamisesta yhdysluokassa.
dc.format.extent53 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheryhdysluokka
dc.subject.otheryhdysluokkaopetus
dc.subject.othereriytetty opetus
dc.subject.otherintegroitu opetus
dc.subject.othervuoro- ja vuosikurssijärjestelmä
dc.titleYhdysluokkaopetuksen pedagogiset haasteet : yhdysluokkaopettajien näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011053010935
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoyhdysluokat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysointegroitu opetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record