Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVesanto, Annika
dc.date.accessioned2011-05-06T10:34:25Z
dc.date.available2011-05-06T10:34:25Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1158198
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26917
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää englannin kielen opettajien identiteettiä erilaisten roolien valossa. Koska kielenopettajien identiteettiä on tutkittu hyvin vähän, tutkimuksen tarkoitus oli määritellä kielenopettajuuteen kuuluvia rooleja tarkemmin ja lisäksi tukea aikaisempia tuloksia aiheesta. Tutkimuksessa tutkittiin kielenopettajuutta opettajien näkökulmasta sekä sitä, miten työvuodet vaikuttivat opettajuuden muuttumiseen. Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin teorioita identiteetistä, rooleista ja ammattiidentiteetistä sekä aikaisempien tutkimuksien tuloksia aiheesta. Aikaisempiin tutkimustuloksiin perustuen voitiin keskittyä kolmen roolin, kasvattajan, kielenopettajan sekä kulttuurinopettajan, tutkintaan. Lisäksi tutkimus tutki kielenopettajuutta mahdollisten muiden, opettajien itsensä esiintuomien roolien kautta. Roolit nähtiin tutkimuksessa sisäisen opettajuuden sekä ammatti-identiteetin ilmentäjinä. Aineisto kerättiin vuoden 2010 loppupuolella sekä vuoden 2011 alussa Helsingin alueella. Tutkimuksen aineisto koostui seitsemästä englanninopettajan teemahaastattelusta. Analyysimetodina käytettiin sisällön analyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kielenopettajien ammattiidentiteetti rakentui diskursiivisen teorian mukaisesti, jossa identiteettiä muokattiin ja rakennettiin jatkuvasti sosiaalisten tilanteiden sanelemana. Identiteetti koostui erilaisista rooleista, jotka olivat myös hyvin kontekstisidonnaisia. Kunkin roolin korostus riippui opettajan omasta persoonasta, omista tavoitteista kuin myös koulun toiminnasta sekä oppilaista. Kielenopettajien identiteetti nähtiin kuitenkin kokonaisuudessaan koostuvan kasvattajan, kielen opettajan, kulttuurin opettajan sekä yhteisöllisten roolien yhteistyöstä.
dc.format.extent82 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheridentity
dc.subject.otherprofessional identity
dc.subject.otherlanguage teachers
dc.subject.otherroles
dc.titleThe professional identity of teachers of English
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011050610759
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoroolit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot