The professional identity of teachers of English
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää englannin kielen opettajien identiteettiä erilaisten roolien valossa. Koska kielenopettajien identiteettiä on tutkittu hyvin vähän, tutkimuksen tarkoitus oli määritellä kielenopettajuuteen kuuluvia rooleja tarkemmin ja lisäksi tukea aikaisempia tuloksia aiheesta. Tutkimuksessa tutkittiin kielenopettajuutta opettajien näkökulmasta sekä sitä, miten työvuodet vaikuttivat opettajuuden muuttumiseen.
Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin teorioita identiteetistä, rooleista ja ammattiidentiteetistä sekä aikaisempien tutkimuksien tuloksia aiheesta. Aikaisempiin tutkimustuloksiin perustuen
voitiin keskittyä kolmen roolin, kasvattajan, kielenopettajan sekä kulttuurinopettajan, tutkintaan. Lisäksi tutkimus tutki kielenopettajuutta mahdollisten muiden, opettajien itsensä esiintuomien roolien kautta. Roolit nähtiin tutkimuksessa sisäisen opettajuuden sekä ammatti-identiteetin
ilmentäjinä.
Aineisto kerättiin vuoden 2010 loppupuolella sekä vuoden 2011 alussa Helsingin alueella. Tutkimuksen aineisto koostui seitsemästä englanninopettajan teemahaastattelusta.
Analyysimetodina käytettiin sisällön analyysiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kielenopettajien ammattiidentiteetti rakentui diskursiivisen teorian mukaisesti, jossa identiteettiä muokattiin ja rakennettiin jatkuvasti
sosiaalisten tilanteiden sanelemana. Identiteetti koostui erilaisista rooleista, jotka olivat myös hyvin kontekstisidonnaisia. Kunkin roolin korostus riippui opettajan omasta persoonasta, omista tavoitteista kuin myös koulun toiminnasta sekä oppilaista. Kielenopettajien identiteetti nähtiin
kuitenkin kokonaisuudessaan koostuvan kasvattajan, kielen opettajan, kulttuurin opettajan sekä yhteisöllisten roolien yhteistyöstä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011050610759Käytä tätä linkitykseen.
Language
English