2010
Yhteisön kokoelmat
Uusimmat aineistot
-
Kielisuihkutus – kielimaistiaisia lapsille suomalaisen kielivarannon monipuolistamiseksi
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Jo pienikin kosketus vieraaseen kieleen ja kulttuuriin jättää lapsen aivoihin muistijäljen myöhempää oppimistilannetta varten. Yksi keino jättää muistijälki on koululaisten kielisuihkutus, joka onnistuessaan antaa lapselle ... -
Perusopetus 2020 – kielivarannon pelastus vai kompastuskivi? Anna-Kaisa Mustaparran haastattelu
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Opetusneuvos Anna-Kaisa Mustaparran haastattelussa käsitellään kielitaidon arvostusta Suomessa nyt ja ennen ja niitä haasteita, joita kieltenopetuksella on edessään. Haastattelussa pohditaan myös Perusopetus 2020 –esityksen ... -
Kielikoulutuspolitiikkaa kunnissa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Kielikoulutuspolitiikka on siirtynyt muun koulutuspolitiikan hajauttamisen myötä entistä enemmän kuntatason kysymykseksi. Artikkelissa tarkastellaan kuntatason koulutuspoliittisten päätöksentekijöiden, kuten opetustoimen ... -
Minä ja sinä kielikoulutuspoliittisina toimijoina
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Kesäkuussa Jyväskylässä järjestetyn kansainvälisen konferenssin ”Who needs languages?” ohjelmaan kuului kaksi suomenkielistä työpajaa, joissa oli tarkoituksena keskustella ja miettiä, miten kielikoulutuspolitiikkaan ja ... -
Waldemar Martyniukin haastattelu
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)European Centre for Modern Languages’in (ECML) johtaja Waldemar Martyniuk vieraili konferenssipuhujana soveltavan kielentutkimuksen kesäkoulussa ja kansainvälisessä konferenssissa ”Who needs languages” kesäkuussa Suomessa. ... -
Kielikoulutuspolitiikan kansainvälinen konferenssi kokosi yhteen toimijoita eri puolilta maailmaa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010) -
Hyvän oppimateriaalin jäljillä - opettajaharjoittelijan tutkimusmatka ammattikorkeakoulun kieliopintojen oppimateriaaleihin
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Artikkelissa vieraiden kielten aineenopettajaksi opiskeleva kirjoittaja tekee tutkimusmatkan ammattikorkeakoulun kieliopintojen oppimateriaaleihin. Tekstissä perehdytään hyvän oppimateriaalin kriteereihin yhtäältä ... -
Yleiskielitaitoa vai erityisalan kielitaitoa? Työelämän kielitaitovaatimukset kielitaidon arvioinnin näkökulmasta
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Viime aikoina on puhuttu paljon työelämän kansainvälistymisestä ja sen myötä työvoiman liikkuvuuden lisääntymisestä. Samalla työ itsessään on muuttunut yhä enemmän verkostoissa tapahtuvaksi tiimityöskentelyksi, jolle ... -
Japanin kieli Suomessa – kielitaidosta iloa henkilökohtaisessa elämässä ja työelämässä
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Kirjoituksessa käsitellään Japanin kielen merkitystä suomalaiselle liike-elämälle sekä kielen saavuttamaa suurta suosiota osana nuorisokulttuuria. Aihetta lähestytään ensimmäisen Japanin kieli Suomessa – seminaarin kautta. ... -
Työelämässä ei pärjää ilman monipuolisia kommunikointi- ja kulttuuritaitoja – miten Jyväskylän yliopiston kielikeskus vastaa näihin haasteisiin?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Suomalaisesta yliopistosta valmistuvalta on jo yli kolmekymmentä vuotta edellytetty oman alansa kieli- ja viestintätaitojen opintoja sekä äidinkielessä ja toisessa kotimaisessa kielessä että yhdessä tai kahdessa vieraassa ... -
Lisää tehokkuutta kielenoppimiseen korkeakoulujen vieraskielisessä opetuksessa kielikylvyn periaatteita käyttäen
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Artikkelissamme käsittelemme korkeakouluissa tapahtuvan kielenoppimisen tehostamismahdolli-suuksia. Tehostaminen on välttämätöntä, koska globalisaation myötä työelämän kielitaitovaatimukset ovat moninkertaistuneet tuntuvasti, ... -
Kielikoulutuksen ja työmarkkinoiden kohtaaminen: kysynnän ja tarjonnan epäsuhdasta koulutuksen ja työmarkkinoiden dialogiin
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010) -
Kielisalkku ruotsin kielen opetuksessa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Yksi opettajan vaikeimmista tehtävistä on saada oppilaat motivoitumaan oppimisesta. Tämä koskee kaikkia kouluaineita, mutta tulee korostuneesti esiin ruotsin kielen kohdalla. Koska opettajan panos ruotsin kielen oppimisessa ... -
Voisimmeko jo normaalistaa suhteemme ruotsin kieleen?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010) -
Språkval och vägval – en valfråga 2011?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Kirjoittaja pohtii artikkelissaan ruotsin valinnaisuutta vaalikysymyksenä Hufvudstadsbladetin uutisointia analysoimalla. -
Murentaako valinnaisuus kansakunnan sivistyksen perustan?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Valinnaisuudesta perusopetuksessa käydään taas kerran vilkasta keskustelua. Opetusministeriön asiantuntijaryhmän esitys uudeksi tuntijaoksi on sopivan epämääräinen, jotta useimmat oppiaineiden eturyhmät voivat julistautua ... -
Ruotsinopetus uudenlaiseen poliittiseen keskiöön
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010) -
”Meilä on kaikila samanlaiset tarinat”. Tornionlaaksolaisuus vanhimman aapualaisen paikallissukupolven arjessa ja tulevaisuudessa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Tarja Tapio lähestyy väitösluennossaan Tornionjokilaaksossa asuvien meänkielisten ikäihmisten kulttuuria, arkea sekä kieli-identiteeettiä. Meänkieli on tutkimukseen osallistuneiden puhuttu äidinkieli ja kielellä on suuri ... -
Kieli vai kieliä tarjottimella
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Viimeistään peruskoulun toisella luokalla pienet oppilaat vanhempineen ovat suuren valinnan edessä – mikä kieli valitaan lapsen ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi? Viime vuosien kasvavan trendin mukaan valinnan vaikeutta on ... -
Autenttisuutta etsimässä vieraiden kielten oppitunnilla
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)Artikkelissa keskitytään käsittelemään yhtä vieraiden kielten opetuksen tämän hetkisistä muotitermeistä eli ”autenttisuutta” ja niitä asioita, joita siihen liitetään. Tarkoituksena on pohtia, tiedämmekö me kielten opettajat, ...