Verkkokaupan luottamuksen luonti
Abstract
Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma / Urpo Sippola
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2007, 28 s.
Kandidaatintutkielma.
Tässä tutkielmassa tutkitaan luottamusta ja sen luomista Internetin
verkkokauppojen näkökulmasta. Tutkielma tehtiin kirjallisuuskatsauksena.
Luottamuksen puute on yksi eniten verkkokaupan kasvua rajoittavia tekijöitä.
Lisäksi kilpailu on Internetissä kovaa ja yrityksen pitää pystyä erottumaan
joukosta muun muassa luotettavuudella.
Selkein määritelmä luottamukselle on kuluttajan tapa vähentää riskiä.
Luottamus ei kuitenkaan ole yksiulotteinen käsite. Luottamuksen käsite
vaihtelee usein eri tieteenalojen näkökulmien mukaan. Kuluttajan suurin huoli,
joka estää luottamuksen syntyä, on yksityisyys. Yleensä tämä johtuu siitä, että
kuluttaja ei tiedä, miten hänen antamiaan tietoja käytetään.
Luottamuksen kehittyminen jaetaan yleensä kolmeen osaan: luottamuksen
syntymiseen, pysyvyyteen ja purkautumiseen. Näissä vaiheissa pitää keskittyä
luottamuksen luonnissa eri asioihin.
Sivustolla on monia eri tapoja vaikuttaa luottamuksen syntyyn. Pääasia on, että
sivuston pitää olla asiakaskeskeinen. Kuluttajan pitää pystyä löytämään
tarvitsemansa tiedot helposti. Sivuston sisällön ja tekniikan pitää olla ajan
tasalla. Lisäksi yrityksen vahva brändi lisää luottamusta.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2008
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011040610597Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish