Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKovero, Tapio
dc.date.accessioned2011-02-04T13:49:05Z
dc.date.available2011-02-04T13:49:05Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1148040
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26524
dc.description.abstractTutkimus tarkastelee Helsingin yliopiston liikemerkkiä fenomenologisin tavoin ja semioottisia viestejä tulkiten. Siinä käydään läpi liikemerkin synty ja sen välittämän viestin kehitys kahden uudistuksen kautta. Työssä tarkastellaan myös liikemerkin vaikutusta organisaation yrityskuvaan ja visuaaliseen kokonaisilmeeseen. Tutkimuksessa tärkeässä roolissa on toteutetuista julkaisuista koostuva Portfolio -osuus, ja niiden kautta tehty liikemerkin roolin ja graafisen ohjeistamisen analysointi. Graafisen suunnittelijan työ koostuu graafisen ohjeiston määrittelemien sääntöjen noudattamisesta ja etsivästä uuden luomisesta. Aina silloin tällöin nuo kaksi roolia risteävät ja vaikuttavat toisiinsa. Tutkimustyöni ja etenkin sen käytännön osan avulla etsin niitä tekijöitä ja elementtejä, joiden avulla suunnittelija voi ottaa haltuun yhtenäisen, esteettisen tavan luoda uusia tuotteita visuaalisen ilmeen sääntöjen puitteissa. Sen rinnalla analysoin keinoja, joilla hän voi hallita uutta luovan ja varioivan viestin välittämisen ja ilmeen rakentamisen. Tutkimustyössäni tarkastelen lisäksi ohjeistamisen vaikutusta toteutettuihin julkaisuihin ja liikemerkin viestiin, sekä muutoksia ohjeistamisessa ja muutoksien vaikutuksia.
dc.format.extent101 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherHelsingin yliopisto
dc.titleLiikemerkki viestinä : fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus Helsingin yliopiston liikemerkistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201102041746
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysoliikemerkit
dc.subject.ysoviestit
dc.subject.ysoyrityskuva
dc.subject.ysosemiotiikka
dc.subject.ysofenomenologia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot