dc.contributor.author | Niinivaara, Janne | |
dc.contributor.author | Karhunen, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2011-02-02T11:27:08Z | |
dc.date.available | 2011-02-02T11:27:08Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Niinivaara, J. & Karhunen, S. (2010). Kohtaamisia rajapinnoilla : vuorovaikutus puhumista jännittävien koulutuksessa. <em>Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2010</em>, 2010, 25-33. <a href="http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat">http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26507 | |
dc.description.abstract | Ajoittainen viestintäarkuus ja esiintymisjännitys ovat tuttuja tunteita jokaiselle.
Voimakkaana ja toistuvana kokemuksena viestintäarkuus voi kuitenkin heikentää
yksilön elämänlaatua. Puheviestinnän kouluttajat kohtaavat mitä todennäköisimmin
joskus uransa aikana viestintäarkuudesta kärsivän tai puhumista
pelkäävän koulutettavan. Viestintäarkuutta voidaan lieventää puheviestinnän
koulutuksella, mutta joskus koulutettava hyötyisi pikemminkin psykologisesta,
terapeuttisesta tai psykiatrisesta avusta. Näissä tilanteissa puheviestinnän
kouluttaja joutuu pohtimaan oman osaamisensa rajoja. Tässä puheenvuorossa
kuvaamme kolmen puheviestinnän kouluttajan haastatteluiden pohjalta
heidän näkemyksiään vuorovaikutuksesta puhumista jännittävän koulutettavan
kanssa. Näkemyksissä korostuivat viestintäarkuuden vähentämiseen tähtäävän
koulutuksen erityispiirteet. Kouluttajat kuvasivat haastatteluissa esimerkiksi
sitä, mitä he voivat tehdä huomatessaan koulutettavan tarvitsevan psykologista
apua puheviestinnän koulutuksen sijaan. Puheviestinnän kouluttajan osaamisen
reuna-alueita koulutustilanteissa, joissa koulutettavan tarpeet ovat selkeästi
psykologisia, kuvaamme psykologisen rajapinnan käsitteellä. Psykologisella
rajapinnalla tapahtuva vuorovaikutus liittyi kouluttajien mukaan emootioiden
kohtaamiseen ja koulutettavan ohjaamiseen toisenlaisen avun äärelle. Psykologisella
rajapinnalla tapahtuva vuorovaikutus voidaan nähdä puheviestinnän
kouluttajan vastuuna koulutettavasta silloin, kun kouluttaja tunnistaa tulleensa
oman ammattiosaamisen raja-alueille. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Prologos ry | |
dc.relation.ispartofseries | Prologi : puheviestinnän vuosikirja | |
dc.relation.uri | http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Kohtaamisia rajapinnoilla : vuorovaikutus puhumista jännittävien koulutuksessa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-20111191035 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.relation.issn | 1795-7613 | |
dc.relation.volume | 2010 | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat ja Prologos ry | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | en |
dc.subject.yso | jännittäminen | en |
dc.subject.yso | esiintymispelko | en |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | en |
dc.subject.yso | puheopetus | en |
dc.subject.yso | puheviestintä | en |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |