Show simple item record

dc.contributor.authorHusu, Heidi
dc.date.accessioned2010-12-28T20:26:55Z
dc.date.available2010-12-28T20:26:55Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1145312
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25755
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mikä on esiopetusikäiselle lapselle merkityksellistä fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä. Millainen esiope-tuksen varhaiskasvatusympäristö on lapsen silmin, ja mitä lapsi arvostaa oppimisympäristössä. Tutkin myös sitä, kohtaavatko lapsen näkemys ja ohjaavien asiakirjojen antama ohjeistus oppimisympäristöstä. Tutkimusaineisto kerättiin pyytämällä lapsia valokuvaamaan päiväkodissaan mieluisia ja epämieluisia paikkoja. Kuvien kehittämisen jälkeen lapset osallistuivat ryhmähaastatteluun, jossa selvitettiin kuvattujen ympäristöjen merkityksiä lapsille. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että merkityksellisintä esiopetus-ikäisille lapsilla fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä on mahdollisuus leikkiin ja liikkumiseen. Kielteistä huomiota saivat tilat, jotka eivät sovellu lasten käyttöön. Lisäksi kielteisiä mainintoja saivat päivärytmiin liittyvät tilat, joiden käyttöön liittyy lasten omaehtoisen toiminnan keskeytyminen (esim. lepo- ja ruokailutila). Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että lasten toiveet ja esiopetusta ohjaavat asiakirjat ovat linjassa.
dc.format.extent80 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherfyysinen ympäristö
dc.subject.othervarhaiskasvatusympäristö esiopetus
dc.subject.othervalokuvaus tutkimusmenetelmänä
dc.subject.otherlasten kuuleminen
dc.titleEsiopetusikäisten lasten varhaiskasvatuksen fyysiseen ympäristöön liittämät merkitykset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201012283222
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysofyysinen ympäristö
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysotoimintaympäristö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record