Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPenninkangas, Tomi
dc.date.accessioned2010-12-22T08:12:37Z
dc.date.available2010-12-22T08:12:37Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1145235
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25731
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Tutkin Pro gradu -työssäni liikunnanopettajien käyttämiä eriyttämisen keinoja inklusiivisessa liikunnanopetuksessa. Selvitin, miten liikunnanopettajat eriyttävät opetustaan, kun yleisopetuksen luokalla on yksi tai useampia liikuntaesteisiä oppilaita. Opetuksen eriyttämisellä tarkoitan niitä keinoja, joita opettaja käyttää opetuksessaan huomioidakseen myös liikuntaesteisten oppilaiden yksilölliset tarpeet. Liikuntaesteisillä oppilailla tarkoitan oppilaita, joilla on jokin liikkumista rajoittava vamma tai sairaus. Suomessa tätä aihetta on tutkittu erittäin vähän. Tutkimukseeni osallistui neljä alakoulun luokkaa, joissa kaikissa opiskeli vähintään yksi liikuntaesteinen oppilas. Mielenkiintoni kohdistui erityisesti liikunnanopettajien toimintaan. Tutkimuksen aineiston keräsin seuraamalla luokkien liikuntatunteja sekä haastattelemalla liikunnanopettajia, avustajia ja liikuntaesteisiä oppilaita. Tutkimuksessa selvisi, että liikuntaesteisten oppilaiden opetusvastuu oli pääasiassa avustajilla. Mikäli liikunnanopettajalla ei ollut mahdollisuutta avustajan käyttöön liikuntatunneilla, ei liikuntaesteisten oppilaiden erityistarpeita huomioitu opetuksessa yksilöllisesti. Liikunnanopettajat kuitenkin käyttivät opetuksessaan muutamia hyviä liikuntaesteisten oppilaiden osallistumista tukevia toimenpiteitä. Tehokkaimmiksi näistä osoittautuivat oppilastuutorin käyttäminen avustajana sekä liikkumista helpottavat apuvälineet kuten sauvat ja kelkat. Tutkimuksessa esille nousivat myös eri osapuolten kokemukset opetusjärjestelyiden toimivuudesta.
dc.format.extent54 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherintegraatio
dc.subject.otherinkluusio
dc.subject.otherliikunnanopetus
dc.subject.othereriyttäminen
dc.titleEriyttäminen inklusiivisessa liikunnanopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201012223214
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysointegraatio
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoeriyttäminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot