dc.contributor.author | Löf, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2010-12-21T07:29:45Z | |
dc.date.available | 2010-12-21T07:29:45Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1145086 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25723 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Susanna Löf
Osaamiskartta oppimisen ohjaamisen työvälineenä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2010, 85 s.
Tutkimuksessa syvennyttiin osaamisen johtamiseen ja aikuisen oppimisen ohjaamiseen. Osaamisen kehittäminen ja osaamisen johtaminen ovat tämän päivän johtamisen tärkeimpiä osa-alueita. Niiden avulla organisaatiolla on mahdollisuus kehittyä ja menestyä sekä saada kilpailuetua. Osaamisen johtaminen myös motivoi ja luo työhyvinvointia henkilöstölle.
Osaamisen kehittämisen välineeksi on luotu erilaisia osaamiskarttoja. Tässä tutkimuksessa tehtiin siivoustyönohjaajan osaamiskartta asiantuntijatyöryhmän avulla. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli pohtia, miten osaamiskarttaa voi monipuolisesti hyödyntää oppimisen ohjaamisessa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on osaamisen kehittäminen, johtaminen, osaamisen arviointi ja osaamisen kehittämisen menetelmät. Lisäksi taustateoriana on aikuisen oppiminen ja ohjaaminen.
Tutkimuskysymyksen luonteen vuoksi päädyttiin laadulliseen tutkimukseen Tutkimusotteeksi ja lähestymistavaksi valittiin kriittis-realistinen evaluaatio. Sen tunnuspiirteinä ovat käytännönläheisyys, yhteistoiminnallisuus, realismi, dynaamisuus ja arviointi. Aineiston hankinta tehtiin ideointimenetelmällä, jossa mukana oli asiantuntijoita eri alojen edustajista. Ideoita syntyi kaikkiin runsaat 400 ja niitä luokiteltiin aineistolähtöisesti sekä arvioitiin useaan kertaan ryhmän avulla.
Tutkimuksen tuloksena on siivoustyönohjaajan osaamiskartta, jonka lisänä ovat osaamisen arvioinnin lomakkeet. Tuloksissa pureudutaan myös siihen, miten osaamiskarttaa voi käyttää oppimisen ohjaamisessa ja osaamisen kehittämisessä. Lopuksi pohditaan tulevaisuuden näkökulmia ja tutkimusprosessia. Osaamiskartta tehtiin työelämälähtöisesti työelämän käyttöön. | |
dc.format.extent | 85 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Osaamisen johtaminen | |
dc.subject.other | osaamisen kehittäminen | |
dc.subject.other | oppimisen ohjaaminen | |
dc.subject.other | aikuisena oppiminen | |
dc.subject.other | osaamiskartta | |
dc.subject.other | ohjausmenetelmät | |
dc.title | Osaamiskartta oppimisen ohjaamisen työvälineenä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201012213206 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | osaamisen johtaminen | |
dc.subject.yso | ohjauskeinot | |
dc.subject.yso | aikuiset | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | osaamiskartoitus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |