Ongelmallisten kokemusten assimilaatio psykoterapiassa : muutos ammatillisessa minäkuvassa
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ammatillisen minäkuvan muutosta ongelmallisten kokemusten assimilaatioprosessina psykoterapiassa. Kyseessä oli tapaustutkimus 34-vuotiaan naisopettajan terapiasta. Aineisto koostui nauhoitetuista ja litteroiduista terapiaistunnoista. Ammatillisen minäkuvan muutosta kuvattiin assimilaatioanalyysilla, ja terapian tuloksellisuutta mitattiin määrällisillä itsearviointimittareilla. Lisäksi pohdittiin, millaista tukea tutkimus antaa assimilaatioanalyysille prosessitutkimuksen menetelmänä. Assimilaatioanalyysi on muutosteoria ja analyysimenetelmä ongelmallisten kokemusten assimilaation vaiheista. Ihmisen minä kuvataan ääniyhteisönä, joka koostuu erilaisista aktiivisista äänistä. Ongelmalliseksi ääneksi voi muodostua mikä tahansa tunne, ajatus tai tapahtuma, jolloin tämä ongelmallinen kokemus suljetaan pois ääniyhteisöstä. Ongelmallisen ja ääniyhteisöstä nousevan dominoivan äänen assimilaatio tapahtuu muodostamalla uudenlainen merkityssilta äänien välille, jolloin kumpikin ääni muuttuu. Tavoitteena on saavuttaa dialoginen ja joustava minä. Tässä tutkimuksessa assimilaatioanalyysilla muodostettiin kolme teemaa, jotka liittyivät asiakkaan käsitykseen itsestä opettajana. Kaikissa teemoissa oli havaittavissa edistystä, joten terapiaa voidaan pitää tuloksellisena. Assimilaatio ei kuitenkaan ollut täydellistä minkään teeman kohdalla ensimmäisen terapiavuoden jälkeen. Itsearviointimittareiden tulokset tukivat assimilaatioanalyysia. Akuutti psyykkinen oireilu väheni nopeasti terapian alettua mutta koherenssintunne ei muuttunut merkittävästi. Tutkimus antaa tukea assimilaatioanalyysin käytettävyydelle. Tulosten mukaan asiakkaan ongelmalliset kokemukset eivät käy läpi samanlaista muutosprosessia. Tulos tukee laadullisen prosessitutkimuksen tarpeellisuutta terapeuttisen muutoksen ja tuloksellisuuden ymmärtämisessä. Tutkimuksessa käytetty assimilaatioanalyysi keskittyy muutoksen merkkeihin asiakkaan puheessa. Jatkossa assimilaatioanalyysilla tehty tutkimus voisi kohdistua enemmän asiakkaan ja terapeutin väliseen vuorovaikutukseen ja terapeutin responsiivisuuteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Psykoterapeutin henkilökohtaisten ominaisuuksien merkitys psykoterapiassa ja niiden vaikutus tuloksellisuuteen identiteettihaastattelun perusteella
Lehtovuori, Pirjo (University of Jyväskylä, 2018)The purpose of my study was to use the Psychotherapist Identity Interview (PII) method, developed for this study and based on Erik H. Erikson's and Heinz Kohut's theories, to examine the significance of the personal ... -
Opettajuus muutoksessa : yhteisopettajuuden tuoma muutos opettajuuteen opettajien kokemusten näkökulmasta
Ulvelin, Lotta (2015)Tämän tutkimuksen tarkoitus on tarkastella kuinka opettajien kokemus omasta opettajuudestaan muuttuu yhteisopettajuuden myötä ja millaisten muutosprosessien kautta muutos tapahtuu. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jota ... -
Kerrottu identiteetti, neuvoteltu sukupuoli : Auscultatio Medici
Löyttyniemi, Varpu (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Milloin riitän itselleni? : viulistin työn vaikutus minäkäsitykseen
Ollula, Siru-Lina (2015)Tämä on tutkimus identiteetistä, muusikkoudesta, motivaatiosta sekä viulun vaikutuksesta minäkuvaan ja itselle riittämisen kokemiseen.rTutkimuksessani pyrin saamaan selville, mitkä asiat vaikuttavat ammattiviulistin ... -
Constructing Teacher Self in a Dialogue between Multiple I-Positions : A Case from Teacher Education
Arvaja, Maarit (Routledge, 2023)This study approached preservice teacher identity by drawing on Dialogical Self theory and especially the notion of I-position. The study explored how one preservice subject teacher, Aino, constructed her I-position as a ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.