Show simple item record

dc.contributor.authorMäkilä, Martta
dc.date.accessioned2010-09-13T11:42:48Z
dc.date.available2010-09-13T11:42:48Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1135675
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24992
dc.description.abstractYli puolet suomalaisista liikkuu terveytensä kannalta riittämättömästi. Keski-ikäiset miehet ovat yksi vähiten liikkuvista väestöryhmistä. Kunnossa kaiken ikää -ohjelman SuomiMies seikkailee -kampanja alkoi vuonna 2007, ja sen tavoitteena oli kannustaa keski-ikäisiä miehiä liikkuman enemmän ja syömään terveellisemmin. Kampanja sisälsi liikunta- ja kokkauskursseja, informaatiopitoisen nettisivun, esitteitä sekä 18 Suomen kaupungissa kiertäneen rekkakiertueen. Kiertue sisälsi päivän mittaisia tapahtumia ympäri maata, joiden aikana ihmiset suorittivat terveystestejä, kuuntelivat maalaislääkärin ohjeita ja näkivät humoristista ohjelmaa. Noin 7000 ihmistä testattiin kiertueen aikana. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vaikuttiko kampanja päivätapahtumiin osallistuneiden terveyskäyttäytymiseen. On tärkeätä selvittää voidaanko tämän tyyppisellä, modernilla, useita viestinnän muotoja käyttävällä terveyskampanjalla vaikuttaa ihmisten tapoihin. Tässä tutkimuksessa kampanjaa tarkastellaan sosiaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Käyttäytymisen muutosta arvioidaan terveyskäytösteorioiden pohjalta. Tutkimus suoritettiin postikyselynä, jonka vastausprosentti oli 48% (N=278). Kysely sisälsi 5-asteisia Likertasteikon kysymyksiä ihmisten terveyskäyttäytymisestä ennen ja jälkeen tapahtuman. Lisäksi ihmisiä pyydettiin arvioimaan tapahtumaa, kampanjamateriaalia, oheisohjelmaa ja terveystestejä 5-asteisilla Semanttinen differentiaali -skaaloilla sekä avoimilla kysymyksillä. Tulosten mukaan kampanjalla oli vaikutusta osallistujien terveyskäyttäytymiseen. Noin 38 % vastanneista kertoi liikkuneensa enemmän tapahtuman jälkeen, ja jopa 50 % väitti kampanjan vaikuttaneen positiivisesti ruokavalintoihin. Yli 90 % vastaajista uskoi ymmärtäneensä ja voineensa käyttää kampanjan aikana saamaansa informaatiota. Ihmiset kokivat tapahtuman olleen kannustava keskiarvolla 4.4 keskihajonnan ollessa ± 0.7 sekä positiivinen keskiarvolla 4.6 keskihajonnan ollessa ± 0.6 asteikolla yhdestä viiteen. Moderni lähestymistapa, jossa tapahtumaan kuului useita erilaisia viestinnän metodeja, näytti olevan merkityksellinen ja auttavainen osallistuneille. erveystestit ja niistä annettu palaute näyttävät tukeneen kampanjamateriaalia ja voimistaneen viestiä. Tulevaisuuden terveyskampanjoiden tulisi käyttää tätä mallia tukenaan ja kehittää viestintäkeinoja vielä pidemmälle.
dc.format.extent121 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherSuomiMies seikkailee -kampanja
dc.subject.otherintegroitu viestintä
dc.subject.othersosiaalinen markkinointi
dc.titleThe success of communication in the Adventures of Joe Fin campaign : self-evaluated effects on health behaviour
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201009132564
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysokampanjat
dc.subject.ysoterveys
dc.subject.ysokohdeviestintä
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoterveysviestintä
dc.subject.ysomiehet
dc.subject.ysokeski-ikäiset
dc.subject.ysokohderyhmät
dc.subject.ysoterveyskäyttäytyminen
dc.subject.ysotapahtumamarkkinointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record