Opettajien kokemuksia vertaismentoroinnista
Abstract
Ahokas, Minna 2010 OPETTAJIEN KOKEMUKSIA VERTAISMENTOROINNISTA:
Vertaismentorointikokemuksia ja näkemyksiä moniammatillisissa
vertaismentorointiryhmissä Jyväskylässä toisen asteen koulutuksessa. Kasvatustieteen
pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2010. 75 sivua.
Julkaisematon.
Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää toisen asteen opettajien kokemuksia
vertaismentoroinnista moniammatillisessa oppilaitoksessa ja sen
vertaismentorointiryhmissä. Tutkimuksen avulla haluttiin kuulla mentoroitavien,
aktoreiden omia ajatuksia siitä, millaisia odotuksia osallistujilla oli, kuinka
vertaismentorointiryhmä toimi ja miten moniammatillisuus vaikutti
vertaismentorointiryhmässä toimimiseen. Lisäksi haluttiin tietoa vuorovaikutuksesta ja
vertaisuuden merkityksestä vertaismentorointiryhmässä toimiessa.
Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla kahta vertaismentorointiryhmää. Ryhmien
vuorovaikutusaktiivisuutta havainnoitiin ja aktoreiden kokemuksia kartoitettiin
teemahaastattelulla. Vertaismentorointiryhmissä oli mukana jo pitkään oppilaitoksessa
olleita opettajia ja vastatulleita. Ryhmät olivat moniammatillisia, muuta yhteistä ei
aktoreilla ollut paitsi se, että he olivat kaikki opettajia. Tutkimuksessa ei tutkittu
ryhmien mentoreita vaan moniammatillisia mentoroitavia. Molemmilla
vertaismentorointiryhmillä oli tapaamisissa aina teemat, joiden pohjalta tapaaminen
eteni. Aluksi teeman asiantuntija alusti tapaamista, jonka jälkeen mentoroitavat
keskustelivat teemasta ja muodostivat yhteisen näkemyksen teemasta. Aineisto
analysoitiin tutkimuskysymyksistä nousevien teemojen valossa.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että mentoroitavien odotukset täyttyivät, he
saivat tukea ammatilliseen kasvuun, aikaa pysähtyä ja aikaa keskustelulle itselle
tärkeistä ammatillisista asioista sekä pääsivät kokeilemaan jotain uutta tapaa
henkilöstön kehittämisessä. Moniammatillinen oppilaitos tarjoaa mahdollisuuksia
näkökulmien laajentumiseen tai voimavaraksi arkeen. Vertaismentorointi toimi myös
paikkana jakaa hyviä käytäntöjä ja tutustua suureen organisaatioon niin kollegatasolla
kuin toimipaikkatasolla. Tärkeää vertaismentoroinnissa on ryhmädynamiikan luominen
tai sen tukeminen, vuorovaikutuksen avoimuus ja tasa-arvoisuus. Vertaisuus ja tasaarvoisuus
koettiin tärkeänä. Toiminta lisäsi yhteenkuuluvaisuuden tunnetta.
Vertaismentorointi puolustaa paikkaansa henkilöstön kehittämisen välineenä.
Osaamisen kehittämisen tulee olla strategialähtöistä, suunnitelmallista ja
johdonmukaista. Työyhteisö ei ole hyvinvoiva, jollei sitä kehitetä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2010
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201008262494Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish