dc.contributor.author | Keinänen, Kukka | |
dc.contributor.author | Kokkonen, Veera | |
dc.date.accessioned | 2010-06-30T19:40:25Z | |
dc.date.available | 2010-06-30T19:40:25Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1132727 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24559 | |
dc.description.abstract | Keinänen, K. & Kokkonen, V. 2010. Luokanopettajaopiskelijoiden kotitausta ja ammatinvalinnan syyt. Kulttuurisen pääoman yhteys ammatinvalintamotiiveihin ja ammattimielikuviin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 106 sivua.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin, millainen kotitausta ja millaisia ammatinvalinnan syitä (ts. ammatinvalintamotiiveja ja ammattimielikuvia) luokanopettajaopiskelijoilla on. Lisäksi tarkasteltiin, onko kulttuurisella pääomalla kotitaustan osana yhteys ammatinvalinnan syihin. Luokanopettajaopiskelijoiden kotitaustaa ei ole aiemmin tutkittu tällä laajuudella ja tällaisella mittarilla. Myöskään yhteyttä kulttuurisen pääoman ja ammatinvalinnan syiden välillä ei ole tätä tutkimusta ennen tutkittu. Kulttuurisen pääoman ja ammatinvalinnan yhteyttä tutkittiin, koska kulttuurinen pääoma vaikuttaa tutkimusten mukaan kotitaustan muodostavista tekijöistä eniten yksilön koulutuspolkuun. Koulutuspolulla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa yksilön etenemistä perusasteelta aina jatkokoulutukseen saakka.
Tutkimusaineisto koostuu yhdeksän opettajankoulutusyksikön ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelijoista (N = 179). Aineisto kerättiin helmikuussa 2010 sähköisellä kyselylomakkeella, ja se analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tutkimus osoitti, että luokanopettajaopiskelijoiden kotitaustaa voidaan pitää suomalaisittain monelta osin tyypillisenä. Tutkimustulokset luokanopettajaopiskelijoiden ammatinvalintamotiiveista tukevat aikaisempia tutkimuksia, joiden mukaan motiivit ovat moninaisia. Kuitenkin esim. halu työskennellä lasten ja nuorten kanssa toistuu tärkeänä motiivina valita luokanopettajan ammatti. Luokanopettajaopiskelijoiden ammattimielikuvat luokanopettajan työstä eivät eroa suuresti. Kulttuurisen pääoman ja ammatinvalinnan syiden välillä ei tutkimuksen mukaan ole johdonmukaista yhteyttä. | |
dc.format.extent | 130 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | luokanopettajat | |
dc.subject.other | perhetausta | |
dc.subject.other | ammatinvalinta | |
dc.subject.other | kulttuurinen pääoma | |
dc.subject.other | opettajankoulutus | |
dc.title | Luokanopettajaopiskelijoiden kotitausta ja ammatinvalinnan syyt : kulttuurisen pääoman yhteys ammatinvalintamotiiveihin ja ammattimielikuviin | |
dc.title.alternative | Kulttuurisen pääoman yhteys ammatinvalintamotiiveihin ja ammattimielikuviin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201006302196 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | perhetausta | |
dc.subject.yso | ammatinvalinta | |
dc.subject.yso | kulttuurinen pääoma | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |