Show simple item record

dc.contributor.authorRytkönen, Laura
dc.date.accessioned2010-06-29T07:58:25Z
dc.date.available2010-06-29T07:58:25Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1132035
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24534
dc.description.abstractTutkimukseni lähti kiinnostuksesta kyläkouluja ja niiden erityispiirteitä kohtaan. Tavoitteekseni muodostui selvittää tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa, miten oppilaat kokevat kyläkoulunsa; millaisia asioita korostetaan, mistä pidetään ja mistä ei? Näistä seikoista pyrin koostamaan hyvän kyläkoulun mallin. Aineisto on kerätty havainnoimalla, kirjoitelmalla ja teemahaastattelulla keskisuomalaisella kyläkoululla. Tutkimukseeni osallistui kymmenen 5.- 6. luokan oppilasta yhdysluokasta, jossa opiskeli yhdessä vuosiluokat 3.- 6. Kuten aikaisemmissa tutkimuksissakin, kyläkoulu oli oppilaista turvallinen paikka, jossa viihdyttiin hyvin. Tärkeimmäksi lasten kannalta nousee kavereiden, kiusaamattomuuden ja mukavien opettajien merkitys. Oppilaat ovat yllättävänkin tyytyväisiä koulunsa erilaisiin ympäristöihin, fyysisestä ympäristöstä psyykkis-sosiaaliseen ympäristöön. Vaikka koulurakennus on melko vanha, eikä sen pihalta löydy moderneimpia leikkivälineitä, on se oppilaiden mielestä pääsääntöisesti miellyttävä ympäristö. Toki muutama eriävä mielipide mahtui joukkoon. Kritisoinnin kohteeksi nostettiin liikuntatilojen pieni koko ja tiettyjen leikkivälineiden, kuten pesäpallovälineiden puute. Oppimisesta pidettiin ja oppilaat löysivät itselleen mieluisimman opiskelutavan helposti. Mieluisimpien oppimistapojen joukkoon rankattiin tietokonetyöskentely, ryhmätyö ja tehtävien teko opettajan opetuksen jälkeen. Koulun ulkopuolisesta opetuksesta kuten retkistä ja leirikoulusta pidettiin myös hyvin paljon. Epämiellyttäviksi asioiksi koulunkäynnin kannalta kiteytyivät yksin jääminen, kiusaaminen sekä epämieluisat aineet ja kokeet. Kyläkoululaiselle toisten auttaminen oli itsestäänselvyys ja pienempiä oppilaita autettiin mielellään, mikä johdatteleekin pienemmät oppilaat lähikehityksen vyöhykkeelle.
dc.format.extent87 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkyläkoulu
dc.subject.otheryhdysluokka
dc.subject.otheroppilas
dc.subject.otherlasten kokemukset
dc.subject.otheryhteisö
dc.titleKyläkoulu lapsen silmin : oppilaiden kokemuksia koulustaan
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201006292171
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokyläkoulut
dc.subject.ysoyhdysluokat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoyhteisö
dc.subject.ysoalakoulu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record