Show simple item record

dc.contributor.authorRäsänen, Toni
dc.date.accessioned2010-06-24T10:14:33Z
dc.date.available2010-06-24T10:14:33Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24513
dc.description.abstract  Toni Räsänen Asiakkaan rooli ketterän lähestymistavan mukaisessa kehittämistyössä/ Toni Räsänen Helsinki: Jyväskylän yliopisto, 2010. 41 s. Kandidaatintutkielma Ketterien menetelmien mukaisen järjestelmäkehityksen eräs kulmakivi on asiakasläheinen toiminta. Ketterän lähestymistavan ydinajatuksena on ottaa asiakas mukaan ohjelman kehitykseen, jolloin mahdollistetaan asiakkaalle parempi näkymä ohjelmiston kehitykseen ja projektin etenemiseen. Osallistuminen aktiivisesti projektityöhön tarjoaa asiakkaalle uusia vaikuttamismahdollisuuksia verrattuna suunnitelmapohjaisiin kehitysmenetelmiin. Ketterät menetelmät siis elävät vahvasti asiakkaasta. Tästä seuraa, että roolin haltijan on hyvä tiedostaa tehtävänsä tärkeys saadakseen täyden hyödyn ketteryydestä. Tässä työssä tarkastellaan asiakkaan roolia ketterässä järjestelmäkehityksessä. Työn tavoitteena on hahmottaa asiakkuutta, sitä mitä asiakkaalla tarkoitetaan sekä minkälaisia mahdollisuuksia ketterät menetelmät antavat asiakkaalle kehitystyön hallintaan. Toisaalta tarkastelleen myös sitä mitä mahdollisuuksia kehitysprojekti saa ketterien menetelmien mukaisesta asiakkaasta asiakkaasta, joka on aktiivinen ja valmis ohjaamaan kehitystä vaatimusten kautta. Työssä selvitetään myös tarkemmin, kuinka asiakkaan rooli on määritelty Scrum- ja XP-menetelmissä. Työn lopuksi kerrotaan aiempiin tutkimuksiin nojaten, millaisia kokemuksia asiakkaan roolista ketterässä kehittämisessä on saatu. Tutkielman perusteella voidaan sanoa, että asiakkaan ottaminen läheisesti mukaan ohjelmiston kehitystyöhön auttaa useimmiten kehitystyötä. Läheinen yhteistyö on kuitenkin altis inhimillisille häiriöille, ihmisten on tultava toimeen keskenään ja haluttava tehdä sitä mitä tekevät. Ketterät menetelmät siirtävät asiakasta ja kehittäjiä samalle puolelle projektissa suosimalla avoimuutta ja rehellisyyttä. Ketterissä menetelmissä osallistuminen voi vaatia paljon, mutta aina on punnittava saadun hyödyn suhde kustannuksiin ja tehtävä sen mukaan johtopäätökset. Asiakas on lopulta oikeassa.    en
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherScrumen
dc.subject.otherXPen
dc.subject.otherketterä menetelmäen
dc.subject.otherasiakasen
dc.subject.otherjärjestelmäkehitysen
dc.titleAsiakkaan rooli ketterän lähestymistavan mukaisessa kehittämistyössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201006242158
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record