Sotavuosien opettaja elokuvan silmin : opettajakuvaus elokuvassa Varaventtiili
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja tulkita Valentin Vaalan ohjaamasta ja Yrjö Kivimiehen käsikirjoittamasta, vuonna 1942 valmistuneesta, elokuvasta Varaventtiili välittyvää opettajakuvaa sota-ajan kontekstissa. Lisäksi pohdittiin elokuvan sekä siinä esiintyvien opettajahahmojen asemaa ja merkitystä tuotantoajankohdan yhteiskunnassa. Tähän liittyen tehtiin kasvatus- ja elokuvahistoriallinen kirjallisuuskatsaus.
Tutkimus oli lähtökohdiltaan laadullinen. Elokuva-aineiston analyysimenetelmäksi valittiin sisällönanalyysi, joka toteutettiin hyödyntämällä soveltaen fenomenologian, hermeneutiikan ja semiotiikan periaatteita. Tulkinnan lähtökohtana oli ajatus kontekstuaalisesta historiankirjoituksesta. Sen mukaan elokuva mielletään osaksi kulttuurista kontekstia. Elokuvan vaihtelevat muodot ovat näin ollen riippuvaisia yhteiskunnallisesta tilanteesta. Voidaan myös ajatella, että fiktiivinen elokuva on audiovisuaalista historiankirjoitusta.
Analyysissa selvisi, että sota-aikana yhteisö kohdisti opettajien ulkonäköön ja käyttäytymiseen vaatimuksia. Opettajien odotettiin toimivan siveellisinä esimerkkeinä oppilailleen niin työ- kuin vapaa-aikanaankin. Nämä vaatimukset heijastivat sota-aikana maalaiskansakoulun opetussuunnitelman kristillis-siveellistä kasvatusihannetta, jolla oli tuolloin maanpuolustukselliset päämäärät. Varaventtiilin opettajahahmot toimivat noiden päämäärien toteuttajina. Varaventtiili tarkoitettiin viihteelliseksi elokuvaksi, eikä siinä viitata siksi suoraan sota-ajan yhteiskunnallisiin ilmiöihin. Sen sijaan elokuva pyrkii sodasta vaikenemalla tekemään arjen ja elämän jatkumisen kuvaamisesta aikalaisyleisönsä mentaliteetin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Näkemisen teema elokuvassa : Akira Kurosawan elokuvan Ran analyysi
Niskanen, Eija (1990) -
Uusi Tuntematon : Rauni Mollbergin ohjaaman Tuntematon sotilas -elokuvan ensi-illan aikainen vastaanotto
Jokinen, Kimmo; Linko, Maaria (Jyväskylän yliopisto, 1987)Tutkimuksessa tarkastellaan Rauni Mollbergin ohjaaman Tuntemattoman sotilaan vastaanottoa. Tutkimusta varten haastateltiin Tuntemattoman sotilaan uuden elokuvaversion katsojia ensi-illan jälkeen joulukuussa 1985 Helsingissä ... -
Mies katseen kohteena : maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen
Vanhanen, Heidi (2013)Tutkimuksessani tutkin sitä, missä määrin ja millä ehdoilla mies voi toimia katseen kohteena elokuvassa. Esimerkkinä on elokuva Fur: an Imaginary Portrait of Diane Arbus. Elokuva valikoitui sen poikkeavanlaisen mieshahmon, ... -
Kohti elävää kuvaa : visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan näyttämöllepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa
Suvanto, Kaisa (2011)Tutkimuksessa tarkastellaan visuaalista ajattelua sekä sen merkitystä kertovan elokuvan näyttämöllepanon suunnittelu- ja hahmotusprosessissa. Visuaalisella ajattelulla käsitetään mielikuvat, visuaalisen havaitsemisen Rudolf ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.