Show simple item record

dc.contributor.authorPänkäläinen, Reetta
dc.date.accessioned2010-06-11T09:47:27Z
dc.date.available2010-06-11T09:47:27Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24393
dc.description.abstract  Luova englanninopettaminen on opettamista, joka ei tukeudu yksinomaan oppikirjoihin ja muihin valmiisiin materiaaleihin. Luova englanninopettaja käyttää kieltä opettaessaan vaihtelevia opetusmenetelmiä ja -materiaaleja. Yhdelle opettajalle tämä voi tarkoittaa yletöntä ylimääräistä työmäärää, toiselle vaihtelua ja vapautta opettamiseen. Luovaan englanninopettamiseen liittyviä käsityksiä ja tuntemuksia ei ole kuitenkaan tutkittu laajasti varsinkaan suomalaisessa kontekstissa eikä siis voida sanoa, miten ne vaikuttavat englanninopettajan kokemuksiin omasta työstään. Aiemmat luovuutta käsittelevät tutkimukset ovat käsitelleet opettajuuden eri puolia laajemmin, jolloin luovaan opettamiseen ei ole juurikaan keskitytty ja sen käsittely on jäänyt melko pintapuoliseksi. Kyseiset tutkimukset eivät ole myöskään käsitelleet luovuutta juuri englanninopettamisen näkökulmasta. Tämä tutkimus tarkastelee aihetta Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden englannin opettajan opintoihin suoravalituille jaetun kyselyn avulla. Vastauksia tutkimalla selvitettiin, millaisia käsityksiä tulevilla englanninopettajilla on luovan opettamisen tärkeydestä englannin oppimiselle, millaisia tuntemuksia luova opettaminen heissä herättää sekä millaisena he näkevät opettajakoulutuksen roolin luovien opetusmenetelmien opettamisessa. Samoin tällä tutkimuksella selviteltiin, onko luoviin opetusmenetelmiin eri tavoin suhtautuvilla vastaavasti erilaisia käsityksiä luovuuden tärkeydestä opettajakoulutuksessa. Vastausten perusteella voidaan päätellä kyseisten suoravalittujen näkevän luovan englanninopettamisen positiivisena ja oppimista parantavana seikkana. Mielipide-eroja ilmeni kuitenkin puhuttaessa luovuuden yhdistämisestä omaan työhön sekä opettajakoulutukseen. Koska tutkimusryhmä koostui 13 suoravalitusta, ei tutkimustuloksia voida yleistää koskemaan koko suomalaista opettajakoulutuskontekstia. Tämän tutkimuksen tulokset palvelevatkin parhaiten tulevien tutkimuksien tarvetta selvittelevinä ja suuntaa antavina ohjeina.   en
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherteacher trainingen
dc.subject.otherteacher traineesen
dc.subject.othercreative EFL teachingen
dc.titleI think there’s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201006112036
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record