Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Oppilasarviointi musiikkiopistossa : oppilaiden kokemuksia Sibelius-opiston arviointikäytänteistä

Thumbnail
Katso/Avaa
2.8Mb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Sipilä, Hanna
Päivämäärä
2010
Oppiaine
MusiikkitiedeMusicology

 
Suomalainen laaja ja kattava musiikkioppilaitosjärjestelmä on ainutlaatuinen maailmassa. Koulutuksen mallia on otettu idästä, sen seurauksena opetukselle on luotu muun muassa koko maan kattava tutkintojärjestelmä. Musiikinopetusta on leimannut muodollinen ankaruus, joka aika ajoin kohtaa kritiikkiä vielä nykypäivänäkin. Tämä tutkimus suuntaa katseensa musiikkiopiston arvioinnin nykytilaan. Sen tarkoitus on selvittää millaisia kokemuksia oppilailla on musiikkiopiston arviointitoiminnasta, ja mikä on arvioinnin merkitys oppilaille. Tutkimus on laadullinen. Menetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka tehtiin haastattelemalla opintojensa loppuvaiheessa olevia, kevään 2008 aikana D-tasosuorituksen tehneitä Sibelius-opiston oppilaita. Tutkimus on luonteeltaan empiirinen ja näkökulmaltaan fenomenologinen. Ilmiö, jota tarkastellaan oppilaiden kokemusten ja käsitysten kautta on oppilasarviointi. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Teoreettinen viitekehys ohjasi tulosten analyysiä. Analyysi osoittaa, että Sibelius-opiston arviointikäytänteiden kehittämisessä katse tulisi ensisijaisesti kohdistaa tasosuorituskäytänteisiin. Tasosuorituksilla on korostunut merkitys musiikkiopiston arviointitilanteena, mutta niitä kritisoitiin monella tavalla. Haastateltavat ymmärsivät myös soittotuntitilanteen merkittävänä arviointitilanteena. Oman opettajan antamaa palautetta arvostettiin suuresti. Kokemukset itsearvioinnista olivat kirjavia ja osin ristiriitaisiakin. Niiden osalta käytänteet kaipaavat tarkennusta. Arvioinnin merkitys opetuksessa koettiin tärkeänä. Erityisesti positiivisen palautteen merkitystä korostettiin. Tutkimus antaa aineksia musiikkiopiston oppilasarvioinnin kehittämiseen oppijaystävälliseen suuntaan. ...
Asiasanat
autenttinen arviointi soitonopetus tasosuoritus haastattelututkimus oppilasarviointi oppilaat musiikkioppilaitokset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006082010

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [21541]
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste
Open Science Centre