Oppilasarviointi musiikkiopistossa : oppilaiden kokemuksia Sibelius-opiston arviointikäytänteistä
Suomalainen laaja ja kattava musiikkioppilaitosjärjestelmä on ainutlaatuinen maailmassa.
Koulutuksen mallia on otettu idästä, sen seurauksena opetukselle on luotu muun muassa
koko maan kattava tutkintojärjestelmä. Musiikinopetusta on leimannut muodollinen
ankaruus, joka aika ajoin kohtaa kritiikkiä vielä nykypäivänäkin. Tämä tutkimus suuntaa
katseensa musiikkiopiston arvioinnin nykytilaan. Sen tarkoitus on selvittää millaisia
kokemuksia oppilailla on musiikkiopiston arviointitoiminnasta, ja mikä on arvioinnin
merkitys oppilaille.
Tutkimus on laadullinen. Menetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka tehtiin
haastattelemalla opintojensa loppuvaiheessa olevia, kevään 2008 aikana D-tasosuorituksen
tehneitä Sibelius-opiston oppilaita. Tutkimus on luonteeltaan empiirinen
ja näkökulmaltaan fenomenologinen. Ilmiö, jota tarkastellaan oppilaiden kokemusten ja
käsitysten kautta on oppilasarviointi. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Teoreettinen viitekehys ohjasi tulosten analyysiä.
Analyysi osoittaa, että Sibelius-opiston arviointikäytänteiden kehittämisessä katse tulisi
ensisijaisesti kohdistaa tasosuorituskäytänteisiin. Tasosuorituksilla on korostunut
merkitys musiikkiopiston arviointitilanteena, mutta niitä kritisoitiin monella tavalla.
Haastateltavat ymmärsivät myös soittotuntitilanteen merkittävänä arviointitilanteena.
Oman opettajan antamaa palautetta arvostettiin suuresti. Kokemukset itsearvioinnista
olivat kirjavia ja osin ristiriitaisiakin. Niiden osalta käytänteet kaipaavat tarkennusta.
Arvioinnin merkitys opetuksessa koettiin tärkeänä. Erityisesti positiivisen palautteen
merkitystä korostettiin. Tutkimus antaa aineksia musiikkiopiston oppilasarvioinnin
kehittämiseen oppijaystävälliseen suuntaan.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25049]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita" : kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
Jaatinen, Kaisa; Huuha, Jenni (2014)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan opettajien ja oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppi-lasarvioinnista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuudennen luokan oppilaiden ja heidän opettajiensa käsityksiä ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
Todistus arvioinnin tehtävien toteuttajana : oppilaiden ja opettajien ajatuksia nykyisistä todistuspohjista, niiden merkityksestä ja merkintätavoista
Lamminpelto, Riina; Saarinen, Johanna (2013) -
”Tämän takia mä käyn koulua, tässä hetkessä” : luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista
Siponen, Piia (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uuden opetussuunnitelman mukaista arviointia peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Tavoitteenani oli selvittää luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista. Arviointi ... -
Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna
Tyrväinen, Tytti (2018)Arviointia on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Tuoreena tutkimusaiheena 2000-luvulle tultaessa on ollut digitalisaation vaikutus arviointiin. Nykyisin arviointi on erottamaton osa koulun arkea. Tämän tutkimuksen tavoitteena ...