Training in dictionary use : A teaching intervention in a 9th grade EFL classroom in Finland
Abstract
Sanakirjat ovat tärkeä apukeino vieraan kielen sanaston oppimisessa, sillä ne tarjoavat oppijalle
paljon tietoa kohdekielen sanastosta sekä auttavat tätä itsenäisessä opiskelussa. Aiempi tutkimus on
tarkastellut mm. kielenoppijoiden tarkkuutta sanakirjan käytössä sekä sanakirjan käytön vaikutuksia
sanaston oppimiseen ja luetun ymmärtämiseen. Alkeis- ja keskitason kielenoppijoiden sanakirjan
käyttöä sekä opetuksen vaikutusta sanakirjan käyttöön on kuitenkin tutkittu melko vähän. Tämä
kandidaatintutkielma keskittyi selvittämään, miten opetus sanakirjan käytössä auttaa peruskoulun 9.
luokan oppilaita käyttämään englanti-suomi-sanakirjoja luetunymmärtämistehtävää tehdessä.
Tutkimusta varten suunniteltiin opetuskokeilu, jossa yhdelle peruskoulun 9. luokan opetusryhmälle
pidettiin oppitunti sanakirjan käytöstä. Oppitunnin jälkeen tämä ryhmä teki luetunymmärtämistehtävän,
jonka yhteydessä mitattiin heidän sanakirjankäyttötaitojaan. Kontrolliryhmä teki saman tehtävän
ilman aiempaa opetusta, ja näiden kahden ryhmän tuloksia vertailtiin. Opetusta saanut ryhmä
osoitti pystyvänsä käyttämään sanakirjaa hieman tehokkaammin kuin kontrolliryhmä ja oppilaat
vaikuttivat olevan tietoisempia mahdollisista vaikeuksista sanakirjan käytössä. Lisäksi useampi
opetustuokioon osallistunut oppilas raportoi käyttäneensä erilaisia strategioita etsiessään sanoja
sanakirjasta.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2010
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201211092903Use this for linking
Language
English