Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMarttinen, Simo
dc.contributor.authorPeura, Veera
dc.date.accessioned2010-04-22T14:45:03Z
dc.date.available2010-04-22T14:45:03Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1128635
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23263
dc.description.abstractTeimme tapaustutkimuksen alkuopetuksen luokkaan, jossa tutkimme paljon huomiota saanutta ilmiötä koulukiusaamista. Tutkimme mitä kiusaaminen on oppilaiden ja opettajan mielestä, esiintyykö tutkimusluokassa kiusaamista, miten siihen puututaan ja kuinka luokanopettaja ennaltaehkäisee koulukiusaamisen syntymistä. Käytimme tutkimiseen kouluetnografista lähestymistapaa, johon sisältyi havainnointia, haastatteluja sekä sosiometrisen mittauksen toteuttaminen luokassa. Tutkimuksen tulokset osoittivat koulukiusaamisen olevan fyysistä tai henkistä kiusaamista, se voi olla näkyvää tai ulospäin hyvin huomaamatonta. Löysimme sosiometrisen mittauksen avulla kaksi kiusattua, joten sosiometrinen mittaus osoittautui erittäin hyväksi välineeksi selvittää lasten sosiaalisia suhteita. Luokanopettaja oli havainnut kiusaamista ja puuttunutkin siihen, tapauksiin puututtiin uudestaan ja syvemmin tutkimuksemme myötä. Kiusaamistapauksia selvitettiin yhdessä erityisopettajan ja oppilaiden vanhempien kanssa, jolloin oppilaat päädyttiin sijoittamaan seuraavana lukuvuonna eri luokkiin kuin heidän kiusaajansa. Kiusaamisen ennaltaehkäiseminen lähtee yhteisen ymmärryksen luomisesta sille, mitä on koulukiusaaminen. Muita kiusaamisen ennaltaehkäiseviä toimia ovat yhteisten sääntöjen luominen, projektit, positiiviset palautejärjestelmät sekä avoin vuorovaikutus sekä luottamus opettajan ja oppilaiden välinen luottamus. Tutkimus osoitti, että kiusaamista voi tapahtua myös luokissa, joissa sitä ei uskoisi tapahtu-van. Kiusaamista tapahtuu eniten välitunneilla ja tuntien siirtymävaiheissa, jolloin opettaja ei ole tilanteita näkemässä. Kiusaamiseen puuttuminen on välttämätöntä, jotta se saataisiin loppumaan. Vielä tärkeämpää on kuitenkin ennaltaehkäisevä työ, jonka pitäisi olla arkipäivää jokaisen luokan toimintakulttuurissa. Jokaisella koululla tulisi olla suunnitelma, kuinka kiusaamista ennaltaehkäistään, miten siihen puututaan ja kuinka tilannetta seurataan jatkossa.
dc.format.extent78 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkoulukiusaaminen
dc.subject.otherennaltaehkäiseminen
dc.subject.otherpuuttuminen
dc.subject.otherseuranta
dc.subject.otheryhteinen ymmärrys
dc.subject.otheretnografia
dc.subject.othersosiometrinen mittaus
dc.titleKoulukiusaamisen ennaltaehkäseminen osana luokan toimintakulttuuria
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201004221554
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodSosiometrinen mittaus
dc.subject.methodEtnografia
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysokiusaaminen
dc.subject.ysoennaltaehkäisy
dc.subject.ysoseuranta
dc.subject.ysososiaalinen vuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot