Show simple item record

dc.contributor.authorHeikintalo, Outi
dc.contributor.authorViianen, Johanna
dc.date.accessioned2010-03-22T13:43:03Z
dc.date.available2010-03-22T13:43:03Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1129931
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23056
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli vertailla vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeja lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, vaikuttaako lapsen sukupuoli vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeihin ja missä edellä mainittujen taitojen osa-alueissa arvioinnit eroavat eniten. Tutkimus liittyi osana Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteistyönä vuonna 2007 käynnistämään Tomera -hankkeeseen. Tutkimuksen aineisto muodostui jyväskyläläisten vanhempien (n = 296) sekä päivähoitohenkilöstön (n = 176) täyttämistä kyselylomakkeista. Vanhemmat olivat aiemmin osallistuneet lapsen varhaista kommunikaatiota ja kielen kehitystä arvioivaan Esikko -tutkimukseen, joka alkoi lasten ollessa 6–24 kuukauden ikäisiä. Tomera -hankkeen tutkimusotos käsittää valikoimattoman otoksen viisivuotiaista jyväskyläläisistä lapsista. Tutkimus osoitti, että hankkeeseen osallistuneiden vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioinnit lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista erosivat toisistaan merkitsevästi. Vanhemmat näkivät pääsääntöisesti lasten sosiaaliset taidot parempina sekä toisaalta ongelmat käyttäytymisessä ja itsesäätelytaidoissa suurempina kuin päivähoitohenkilöstö. Tarkasteltaessa sosiaalisten taitojen ja itsesäätelytaitojen arviointeja tytöillä ja pojilla, havaittiin sukupuolten välillä eroja. Molemmat arvioitsijatahot raportoivat tyttöjen olevan sosiaalisesti taitavampia. Samoin molempien osapuolien arvioinneissa poikien itsesäätelytaidot näyttäytyivät pääosin heikompina kuin tyttöjen. Eniten päivähoitohenkilöstön ja vanhempien arvioinnit erosivat impulsiivisuuden ja ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen osalta.
dc.format.extent93 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersosiaaliset taidot
dc.subject.otheritsesäätelytaidot
dc.subject.othervanhemmat
dc.subject.otherpäivähoitohenkilöstö
dc.subject.otherarviointi
dc.subject.othersukupuoli
dc.titleVanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201003221341
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysoitsesäätely
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysopäivähoitajat
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysosukupuoli


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record