An idiom a day keeps the doctor away : Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms
Abstract
Idiomit ilmaisevat kulttuurille ominaisia ajatuksia ja siten niiden hallitseminen on tärkeä osa
kielitaidon kehitystä. Viime vuosina idiomien oppimista ja opettamista onkin tutkittu melko
laajasti. Tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että idiomien tärkeästä roolista huolimatta niiden
suora opettaminen voi johtaa tilanteeseen, jossa oppilaat käyttävät niitä väärin, koska ovat
erehtyneet pitämään idiomeja yleisempinä kuin ne ovat. Yksikään tutkimus ei kuitenkaan ole
keskittynyt siihen, miten ja miksi opettajat käsittelevät idiomeja, minkä takia ei loppujen lopuksi
tiedetä, kuinka suuri yllä kuvattu ongelma on. Tämä kandidaatin tutkielma syventyi selvittämään,
mitä suomalaisen lukion englannin opettajat ajattelevat idiomeista ja niiden opettamisesta, ja
kuinka nämä asenteet heijastuvat käytännön opettamiseen.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla sähköpostihaastattelulla, jonka kaikki neljä vastaajaa olivat
suomalaisten lukioiden englannin opettajia, joilla osalla oli myös yläasteen opetusta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat olivat pääosin hyvin tietoisia idiomien opettamisen
luonteenomaisista riskeistä, ja he siten suosivat menetelmiä, joissa oppilaat omaksuivat idiomeja
niiden kontekstissa. Toisaalta tuloksista pystyi myös päättelemään, että opetustilanne osin rajoitti
opettajien mahdollisuuksia käyttää parhaina pitämiään menetelmiä.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2009
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200912154528Use this for linking
Language
English