ERP-järjestelmät - tulevaisuuden teknologiat ja kehityssuunnat
Ketola, Juhana Seppo Jaakko
Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma / Juhana Ketola
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2008, 26 s.
Kandidaatintutkielma
Viime vuosisadan puolivälistä lähtien yrityksien toimitusketjua hallittiin vielä
pitkälti paperisten dokumenttien avulla. MRP- ja MRP II -järjestelmien tulo
1960- ja 1970-luvuilla automatisoi useita materiaalihallinnon prosesseja. Vasta
1990-luvulla yleistyneet ERP-järjestelmät ovat muuttaneet radikaalisti
liiketoimintaa tekniikkavetoisemmaksi. Nykypäivän ERP-järjestelmä toimii niin
organisaation sisällä, kuin sen rajojen ulkopuolella. Organisaatiot kohtaavat
useita haasteita järjestelmiä hankkiessaan ja käyttäessään. Tähän ongelmaan on
pyritty vastaamaan tarjoamalla muun muassa sovelluspalveluiden vuokrausta
ASP ja SaaS malleilla.
Tässä tutkielmassa esitellään ERP-järjestelmä, sen määritelmä ja
käyttötarkoitukset sekä toteuttamistavat. Tutkielmassa käsitellään
tulevaisuuden osalta Post-ERP-käsitettä, SaaS (Software as a Service) mallia ja
ASP (Application Service Provider) käsitettä. Tutkielman tarkoituksena on
selvittää miten ERP-järjestelmät voisivat kehittyä seuraavan 10 vuoden aikana.
Tutkimuksessa selvitettiin malleja ja niiden käyttötapoja, sekä tulevaisuudessa
esiin nousevia ilmiöitä ERP-järjestelmiin liittyen. Tutkimuksessa selviää, että
sovellusvuokraus-palveluiden käyttäminen ERP-järjestelmissä on
tulevaisuuden trendi. Uusien tekniikoiden hyväksi käyttö tarjoaa yrityksille
kustannussäästöjä ja antaa joustavuutta muuttuvaan liiketoimintaympäristöön.
Jatkotutkimusta aiheesta esitetään pk-yrityksien ERP-järjestelmähankkeisiin ja
toimialakohtaisiin ratkaisuihin.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4189]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
What is behind a software acquisition process? : empirical case study focusing on Finnish IT Service Provider and its potential customers
Kuorelahti, Topi (2018)Teknologiset innovaatiot ja niiden myötä muuttuva liiketoimintaympäristö ovat johtaneet siihen, että erilaisten digitaalisten toimintatapojen ja työkalujen käyttö erityisesti yritysten välisillä (Business-to-Business, B2B) ... -
When Customer base is not loyalty! : Differences in the Consumers' Appraisal of Performance of Mobile Telecommunications Service Providers in Port Harcourt
Ukpabi, Dandison; Karjaluoto, Heikki; Ikaba, Victoria; Piabari, Nordum (Rivers State University, 2017)Reports from both local and international telecommunications agencies attest that Nigerian telecommunications industry is the fastest growing in Africa and one of the fastest growing in the world. Currently, the sector ... -
Interdisciplinary perceptions on comparing systems analysis and design to the practices of digital service design
Ollila, Markus (2022)Tässä Pro gradu -tutkielmassa syvennytään tunnistamaan yhteneväisyyksiä tietojärjestelmäkehityksen järjestelmäanalyysin ja suunnitteluvaiheiden (System Analysis & Design), sekä digitaalisen palvelumuotoilun (Digital Service ... -
Why not complain? A paradoxical problem for mobile service and application providers
Salo, Markus; Makkonen, Markus (AIS Electronic Library (AISeL), 2014)Complaints from dissatisfied users of information systems (IS) help service and product providers decrease user churn and switching, prevent negative word-of-mouth, and improve their services and products. However, many ... -
The lived experience of rescuing people who have driven into floodwater : understanding challenges and identifying areas for providing support
Keech, Jacob J.; Smith, Stephanie R.; Peden, Amy E.; Hagger, Martin; Hamilton, Kyra (John Wiley & Sons Ltd., 2019)Background Drowning is a major public health issue, with risk increasing during times of flood. Driving into floodwater is a major risk factor for flood‐related drowning and injury, and despite widespread public health ...