Show simple item record

dc.contributor.authorLahtinen, Ville
dc.date.accessioned2009-09-11T06:46:26Z
dc.date.available2009-09-11T06:46:26Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21758
dc.description.abstractTietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma Mielikuvilla, imagolla ja maineella on yhä suurempi merkitys yrityksen liiketoiminnalle. Merkityksen kasvua on tehostanut teknologinen kehitys ja varsinkin Internetin kehitys vuorovaikutuksellisemmaksi ja kaksisuuntaisemmaksi. Nykyään puhutaankin paljon sosiaalisesta mediasta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkittiin yhden sosiaalisen median sovelluksen, blogien, vaikutusta organisaation maineeseen ja maineenhallintaan. Blogi määriteltiin tutkimuksessa verkkosivustoksi, jolle kootut erilliset, päivätyt merkinnät ovat järjestettyinä kronologisesti. Blogit linkittyvät toisiin blogeihin ja blogimerkintöjä voidaan yleensä kommentoida. Organisaatioblogin todettiin olevan blogin alakäsite, mutta organisaatioblogit ovat tavoitekeskeisempiä, ja ne jakautuvat eri alatyyppeihin sen mukaan, kuka niitä ylläpitää organisaatiossa. Lisäksi organisaatioblogit voi jaotella ryhmiin julkaisemisen kontrolloinnin asteen perusteella. Maineen todettiin olevan moniulotteinen käsite, jota voidaan tarkastella ainakin omaisuuden, arvioinnin, tietoisuuden, tarinoiden ja kansalaisuus-metaforan kautta. Osa määritelmistä on päällekkäisiä tai ristiriitaisia. Tutkimuksessa maine käsitettiin sidosryhmien kertomien, arvottavien tarinoiden joukoksi, joka uudistuu jatkuvasti. Lisäksi maineen todettiin perustuvan todellisille teoille. Maineenhallinnan todettiin olevan strategista toimintaa, joka vaikuttaa organisaation tekoihin ja viestintään sidosryhmien kanssa. Organisaatioblogeilla ja maineella havaittiin paljon yhtymäkohtia. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että organisaatioblogit voivat lisätä organisaation näkyvyyttä, joka tärkeää maineen muodostumiselle. Lisäksi todettiin, että blogit voivat myös auttaa muodostamaan suhteita sidosryhmien kanssa. Organisaatioblogeilla voi alustaa ja ottaa osaa blogien verkostossa käytävään keskusteluun. Organisaatioblogia voi siis käyttää maineenhallinnan välineenä. Organisaatioblogeilla todettiin olevan inhimillisen äänen sävy, joka puuttuu organisaation normaaleilta verkkosivustoilta ja joka lisää luottamusta.    en
dc.language.isofin
dc.subject.otherorganisaatioblogiten
dc.subject.othermaineenhallintaen
dc.subject.othermaineen
dc.subject.otherblogiten
dc.titleOrganisaatioblogien vaikutuksia organisaation maineeseen ja maineenhallintaan
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-200909073887
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons.en
dc.rights.accessrightsLuettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record