Brändiyhteisö ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet
Abstract
Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma
Tässä kandidaatintutkielmassa perehdyttiin brändiyhteisön käsitteeseen ja
siihen, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita brändiyhteisöön liittyy. Tutkielma
suoritettiin puhtaana kirjallisuuskatsauksena ja lähteinä pyrittiin käyttämään
ensisijaisesti tuoreita, tieteellisiä artikkeleja ja julkaisuja. Tutkimuskysymyksiä
voidaan erotella kaksi. Ensimmäinen tutkimuskysymys on Mitä tarkoitetaan
käsitteellä brändiyhteisö? ja toinen Millaisia mahdollisuuksia ja toisaalta
haasteita brändiyhteisö tarjoaa? Tutkielmassa on pohjustettu ensin brändiyhteisön
käsitteeseen tutustumista käymällä lyhyesti läpi yhteisöllisyyttä yleisesti.
Sen jälkeen on perehdytty ensin brändiyhteisön käsitteeseen ja sen jälkeen on
pohdittu brändiyhteisön tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita sekä yhteisön
jäsenten että kyseessä olevaa brändiä hallitsevan yrityksen näkökulmasta.
Alkuperäisen määritelmän mukaan brändiyhteisö on sellainen maantieteellisesti
rajoittumaton yhteisö, joka perustuu jäsenten välisiin sosiaalisiin suhteisiin ja
jonka keskiössä on aina jokin brändi. Brändiyhteisöistä voidaan muiden yhteisöjen
tapaan löytää kolme yhteistä tekijää: yhteenkuuluvuuden tunne tärkeimpänä,
rituaalit ja tavat sekä moraalinen vastuu. Myöhemmin on esitetty, että
yhteenkuuluvuuden tunne koostuu edelleen kolmesta komponentista: kognitiivisesta
identifikaatiosta, kiintymyksen tunteesta kyseiseen yhteisöön ja ryhmäperustaisesta
itsetuntemuksesta. Voidaan myös puhua sosiaalisista ja psykologisista
brändiyhteisöistä, joista jälkimmäisessä jäsenten välillä sosiaalista vuorovaikutusta
on vain vähän tai sitä ei ole ollenkaan. Brändiyhteisöt voivat olla
tärkeä tiedon hankkimisen ja vaihtamisen väline sekä kuluttajille että yrityksille.
Kuluttajat voivat vaihtaa kokemuksiaan, mielipiteitään ja kysyä toisiltaan
neuvoa ja yritykset voivat saada palautetta tätä ajatustenvaihtoa seuraamalla.
Yritykset voivat myös käyttää yhteisöjä apunaan esimerkiksi brändin vahvistamisessa
tai vahvempien asiakassuhteiden luomisessa. Haasteita brändiyhteisön
suhteen kohtaavat ensisijaisesti yritykset. Ensinnäkin brändiyhteisön luominen
on haasteellista ja lisäksi vahva brändiyhteisö saattaa joskus olla haitaksi,
mikäli se alkaa käyttää yhteisöllisyyden voimaa yritystä vastaan. Valtasuhteiden
muuttuminen esimerkiksi brändin imagon hallinnan suhteen kuluttajien ja
yritysten välillä onkin eräs seikka, joka tulevaisuudessa voi tuottaa päänvaivaa
yrityksille.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2008
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200909073884Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish