Show simple item record

dc.contributor.authorMäättä, Veera
dc.date.accessioned2009-05-26T07:09:25Z
dc.date.available2009-05-26T07:09:25Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20116
dc.description.abstract Matkailu on merkittävä tekijä elinkeinoelämässä, myös Irlannissa: kaikkiaan 5 % irlantilaisista työskenteli vuonna 2007 matkailualalla. Internet on yhä enenevässä määrin matkailun edistämiseen käytetty väylä. Matkailun kieli on oma diskurssinsa, jossa luodaan tietty kuva kohdemaasta ja sen kulttuurista. Matkailua edistävissä esitteissä, oppaissa ja WWW-sivuilla korostetaan tiettyjä asioita kun taas toiset asiat jätetään mainitsematta. Yleinen mainontastrategia on esittää kohdemaa mahdollisimman eksoottisena ja erilaisena kuin potentiaalisen asiakkaan oma kotimaa, jolloin korostetaan kohdemaan erikoisempia piirteitä. Kohteeseen liittyvien stereotypioiden hyödyntäminen on myös yleistä matkailumainonnassa. Tässä työssä tutkittiin viittä irlantilaista WWW-sivustoa, jotka esittelevät Irlantia potentiaalisille matkailijoille. Niiden käyttämä kieli vastaa hyvin matkailumainonnassa yleisesti käytettyä diskurssia. Analysoitaviksi valituilla verkkosivuilla oli yhteensä 154 062 sanaa, joiden joukosta tutkittiin yleisimmin käytettyjä sanoja ja analysoitiin syitä niiden käyttöön. Tulokset olivat osin odotettavia ja osin yllätyksellisiä. Pääosin kieli oli tavanomaista, kun taas esimerkiksi jotkut Irlantiin kiinteästi liitetyt käsitteet, kuten neliapila, Riverdance ja Guinness, esiintyivät teksteissä vähän tai eivät ollenkaan. Adjektiivien ja verbien käyttö oli teksteissä tavanomaista: kummassakaan sanaluokassa ei juuri noussut esille tavanomaisista sanoista (esim. great; is, can, has) poikkeavia sanoja. Tuloksien perusteella Irlannin matkailusivustojen yleisimmin käytetty sana odotettavissa olevien sanojen (esim. the, and, of, ireland) jälkeen on festival mikä voi selittyä irlantilaisten festivaalien suurella määrällä ja niiden merkityksellä matkailijoiden matkakohteen valinnassa. Tuloksien perusteella Irlantiin suuntautuvaa matkailua edistävillä WWW-sivustoilla käytetty kieli on ennemminkin tavanomaista kuin yllätyksellistä. Tutkimuksen antamia tuloksia voidaan hyödyntää matkailusivustoja suunnitellessa tai kansallista identiteettiä tutkittaessa. Laajempaa lisätutkimusta kuitenkin tarvittaisiin, jotta tulokset olisivat paremmin yleistettävissä. Vertaileva tutkimus irlantilaisten ja ulkomaalaisten Irlantia matkailukohteena markkinoivien verkkosivujen välillä antaisi tietoa myös siitä, eroavatko irlantilaisten ja ulkomaalaisten kuvaukset Irlannista toisistaan.  en
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherwebsitesen
dc.subject.otherIrelanden
dc.subject.othertourismen
dc.titleTravelling to the green island full of shamrocks and pubs – or not : representations of Ireland in tourism web sites
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-200905261630
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record