Kenttätyön kaanon ja kaaos : metodit ja emootiot uskontoetnografiassa
Hänninen, S. (2004). Kenttätyön kaanon ja kaaos : metodit ja emootiot uskontoetnografiassa. J@rgonia, 2 (4), 1-17. Retrieved from http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-20095111566
Published in
J@rgoniaAuthors
Date
2004Copyright
© Hänninen, 2004. Julkaistu Creative Commons Attribution 4.0. International -lisenssillä.
Artikkelissa pohditaan etnografista kenttätyötä ja sen kokemista aloittelevan tutkijan näkökulmasta. Hänninen käyttää esimerkkinä omaa kokemustaan kenttätyöstä Napolissa, jossa hän keräsi pro gradu -aineistoaan kaupungin uskonnollisista ilmiöistä. Artikkelissaan hän integroi omaa kenttäkokemustaan etnologian, kulttuuriantropologian ja uskontotieteen kenttämetodioppaiden kaanoniin. Mikä on ero akatemisen kenttätyöopetuksen ja käytännön välillä? Artikkelissa korostetaan, että kenttätyö ei suinkaan ole pelkkää metodien teknistä soveltamista, haastatteluja, havainnointia, valokuvausta ja kenttämuistiinpanoja. Kenttätyö on elämää kentällä, täynnä kokemuksia ja tunnetiloja suhteessa informantteihin ja tutkijan persoonaan. Artikkeli on tärkeä puheenvuoro siitä, kuinka kenttätyö etenkin arkkityyppisessä kontekstissaan eli vieraassa maassa ja vieraalla kielellä suoritettuna on tutkijalle hyvin paljon enenmmän kuin metodioppaat ja toisaalta tutkimusraportit antavat ymmärtää. Kentällä eläminen on kokonaisvaltainen elämys erilaisine tunteineen, jotka väistämättä vaikuttavat tutkimuksen etenemiseen ja tuloksiin. Tästä ainakin aiemmassa metodikirjallisuudessa usein vaietusta aiheesta Hänninen tuo esiin omaan kokemukseensa pohjautuvan näkemyksensä tuoden esille mm. sen, että tutkijan ammattitaito karttuu nimenomaan kokemuksen, ei pelkän kirjaviisauden perusteella.
...


Publisher
Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry, Jyväskylän yliopistoISBN
951-39-1844-0ISSN Search the Publication Forum
1459-305XKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
License
Except where otherwise noted, this item's license is described as © Hänninen, 2004. Julkaistu Creative Commons Attribution 4.0. International -lisenssillä.
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsiperheiden hyvinvointi koronapandemian aikana: Osaraportti 1: Aineistonkeruu, metodit ja vastaajat
Sulkanen, Mimmu; Alasuutari, Maarit; Närvi, Johanna; Lammi-Taskula, Johanna (2021)Tämä osaraportti esittelee Jyväskylän yliopiston yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa toteuttaman Varhaiskasvatus ja koronapandemia -hankkeen kyselytutkimuksen toteutuksen ja vastaajatietoja. Kysely ... -
Suostuttelevan markkinointiviestinnän metodit brändipersoonallisuuden luomiseksi Twitter-kontekstissa
Laitinen, Timo (2014)Tutkielman tutkimusongelma on määritelty kolmen käsitteen kautta: markkinointiviestintä, brändipersoonallisuus ja suostuttelu. Tutkimusongelman ytimenä on brändin mahdollisuus hyödyntää suostuttelua markkinointiviestinnässään, ... -
Yleisten pelikenttien proseduraalisen generoinnin metodit
Karttunen, Joonas (2016)Proseduraalinen kenttien generointi on viime vuosina noussut indie-pelikehittäjien suosioon, sillä sen avulla voidaan peleihin luoda paljon sisältöä suhteellisen pienellä työmäärällä. Tässä tutkielmassa tarkastellaan ... -
Kolmiulotteisen maaston generoinnin metodit peleissä
Ilmonen, Aleksi (2021)Videopeleissä on viimeisten vuosien varrella sisällön määrä kasvanut runsaasti. Sisältöä luodaan proseduraalisesti generoiden, jotta säästetään aikaa ja resursseja. Tässä tutkielmassa käsitellään erilaisia kolmiuloitteisen ... -
Varhaiskasvatustutkimuksen kaksi vuosikymmentä : tieteenalat, kysymyksenasettelut ja metodit
Alasuutari, Maarit; Raittila, Raija (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2017)Varhaiskasvatus on tullut yhteiskunnan palveluna yleisesti tutuksi viime aikoina poliittisen keskustelun kautta. Varhaiskasvatus käsite otettiin Suomessa käyttöön Varhaiskasvatuksen koulutuskomitean mietinnön (KM 1974:15) ...