Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTiainen, Minna
dc.date.accessioned2009-04-15T09:22:05Z
dc.date.available2009-04-15T09:22:05Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19936
dc.description.abstract Kriittisen diskurssintutkimuksen lähtökohta on ajatus kielestä todellisuutta ja kulttuurisia arvoja muokkaavana ja uusintavana välineenä. Siksi totuttuihin puhetapoihin eli diskursseihin tulee kiinnittää huomiota, jos halutaan muuttaa yhteiskunnan epätasa-arvoa tuottavia rakenteita tai nostaa näkyville erilaisiin ihmisryhmiin liitettyjä piileviä oletuksia. Tämän tutkimuksen tarkoitus on lisätä tietoa kulttuurisista naisrepresentaatioistamme kriittisen diskurssintutkimuksen metodeja hyödyntäen. Valitsin tutkittavaksi aineistokseni kaksi artikkelia Cosmopolitanista. Pyrin tuomaan uuden näkökulman naistenlehtien analyysiin vertaamalla artikkeleista löytyvää naiskuvaa Cosmopolitanin imagoon nykyaikaisille, itsenäisille naisille tarkoitettuna lehtenä. Analyysini osoitti, että Cosmopolitanin tapa representoida naisia ei vastaa lehden imagoa. Molempien artikkeleiden aihepiiri, sanavalinnat ja kielenkäyttöön sisältyvät taustaoletukset edustivat melko suppeaa ja vanhanaikaistakin naiskäsitystä. Cosmopolitanin naislukijan oletettiin olevan epävarma, ulkonäköönsä ja sen korjailemiseen keskittynyt ja valmis ottamaan yksityiselämäänsä liittyviä neuvoja tai suoranaisia käskyjä ulkopuolisilta. Lukija myös kutsuttiin tavoittelemaan saavuttamattomaksi tehtyä ulkonäköihannetta. Nämä tulokset vastaavat useiden aikaisempien tutkimusten tuloksia, mutta ovat pahasti ristiriidassa lehden mainostaman vapaan, itsenäisen ja iloisen Cosmo-tytön (lehden prototyyppisen lukijan) mielikuvan kanssa. Sitä paremmin se kuitenkin vastaa lehteä suurelta osin rahoittavien mainostajien tavoitteita. Koska Cosmopolitan on laajalti luettu lehti, sen maailmankuva on vaikutusvaltainen. Sen imago naisten vapaata itseilmaisua ja päätösvaltaa korostavana lehtenä on harhaanjohtava, ja siksi aihetta pitäisi jatkossakin tutkia. Oma tutkimukseni oli melko suppea, ja lisätutkimus muun muassa lehden mainoksista ja kuvituksesta antaisi kattavamman kuvan aiheesta. Myös kvantitatiivinen tutkimus tuottaisi arvokasta tietoa.   en
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherideologyen
dc.subject.otherwomen s representationen
dc.subject.othercritical discourse analysisen
dc.titleBehind the Cosmo-girl : Women’s representations and the brand of Cosmopolitan magazine
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-200904151460
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot