Kuluttajan ja tuottajan intressit digitaalisten tekijänoikeuksien hallintateknologioilla suojattuun aineistoon
Tekijät
Päivämäärä
2007Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Tässä kirjallisuuteen perustuvassa tutkielmassa tutkitaan kuluttajan ja tuottajan
intressejä digitaalisten tekijänoikeuksien hallintateknologioilla (engl. digital rights
management, DRM) suojattuun aineistoon. Aihe rajautuu DRMteknologioiden
ympärillä käytyyn tieteelliseen keskusteluun, tuottajan ja kuluttajan välisestä
näkökulmasta.
Tuottajan perimmäisenä intressinä on saada tuottoa tekijänoikeuksista. Tuottoa pyritään
saamaan suojaamalla aineisto laittomalta käytöltä, kontrolloimalla kuluttajaa ja
sitouttamalla kuluttaja sekä liiketoimintatietoa keräämällä. Kuluttajan intressejä ovat
digitaalisen aineiston halpa hinta, käytettävyys, riippumattomuus tuottajasta sekä
yksityisyyden säilyttäminen.
Tutkielma osoittaa että tuottajan ja kuluttajan intressit ovat ristiriidassa neljällä tavalla.
Tuottaja pyrkii kasvattamaan tuottoa, kuluttaja haluaa tuotteen halvalla hinnalla.
Tuottaja haluaa kontrolloida kuluttajaa, kuluttaja haluaa käyttää aineistoa
monipuolisesti. Kuluttaja haluaa säilyttää yksityisyytensä, tuottaja haluaisi tietoa
kuluttajasta liiketoimintatarpeisiin. Lisäksi kuluttaja haluaa olla mahdollisimman
riippumaton tuottajasta, tuottaja pyrkii pitkäaikaiseen asiakassuhteeseen. Tutkielmassa
luodaan yleiskatsaus tuottajan ja kuluttajan intresseihin, joten se soveltuu tiiviiksi
johdatukseksi aihepiiriin.
Ohjaaja: Mikko Jäkälä
Tarkastaja: Anne Honkaranta
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4957]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa
Heikkinen, Elias (2023)Tämän tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa kuluttajien kokemuksista digitaalisiin showroomeihin liittyen ja kartoittaa niiden merkitystä ostoprosessin eri vaiheisiin. Tutkimuksen kohteena olivat huonekaluliikkeiden ... -
Autojen ohjelmistojen tuoma arvo sekä niistä aiheutuvat ongelmat kuluttajan näkökulmasta
Huovinen, Joonas (2020)Autojen kehitys on ottanut viime vuosina suuria harppauksia. Teknologia on lisääntynyt ja lisääntyy koko ajan kiihtyvällä tahdilla ajoneuvoissa. Nämä kehitysaskeleet ovat lisänneet matkustusmukavuutta sekä tuonut paljon ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
Brandstack, Taina (2020)Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.