Käytettävyysmenetelmät pelisovelluksissa
Authors
Date
2006Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Käytettävyyden tutkiminen on vasta viime vuosina levittäytynyt osaksi pelejä perinteisistä
ohjelmistosovelluksista. Tämän seurauksena puhutaankin jo aivan uudesta pelikäytettävyyden
aihepiiristä. Erityisesti pelisovelluksia varten on viime vuosina laadittu erilaisia peliheuristiikkoja,
jotka soveltuvat erilaisiin pelin muodostaviin osa-alueisiin kuten pelimekaniikkaan
ja pelattavuuteen erilaisia peligenrejä ja alustoja unohtamatta. Peliheuristiikat
liittyvät usein tiiviisti osaksi erilaisia käytettävyysmenetelmien kanssa. Tämän kirjallisuuskatsauksen
avulla vertaillaan erilaisia, tunnetuimpia pelikäytettävyysheuristiikkoja,
millaisia heuristiikkoja pelien käytettävyyteen on laadittu ja millaisien käytettävyyden tutkimusmenetelmien
yhteydessä niitä on käytetty. Tutkimus osoitti että eri käytettävyysmenetelmät
sisältävät vaikutteita toisistaan. Huomioitavana seikkana esiintyi heuristiikkalistausten
samankaltaisuus.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4185]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pilvipohjaisen toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys : tapaustutkimus
Härkönen, Timo (2021)Toiminnanohjausjärjestelmien eli ERP-järjestelmien käytettävyyttä on tutkittu jo pitkään ja suurin osa tutkimuksista keskittyy aikaan ennen 2010-lukua ja nykymuotoista pilvilaskentateknologiaa. Pilvilaskentateknologia tuli ... -
Survey data for the validation of a perceived visual usability (PVU) measurement
Kujala, Tuomo; Silvennoinen, Johanna (2022)This dataset is part of a publication (Differentiating Perceived Usability from Aesthetics in Visual Experience – Validation of a Perceived Visual Usability Measurement). Data concerning confirmatory factor analysis (CFA) ... -
Äänipalautetyökalun suunnittelu, toteutus ja evaluointi
Mäkinen, Erkko (2020)Palaute on yksi merkittävimpiä yksittäisiä tekijöitä oppimisen kannalta, ja sen tulisi olla ajankohtaista, ymmärrettävää ja oppilaan hyödynnettävissä. Aänipalaute on todettu tehokkaaksi palautemuodoksi tekstimuotoisen ... -
Käytettävyyden arviointi.
Jousmäki, Timo (2011)Jousmäki, Timo Käytettävyyden arviointi. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 28 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Brattico, Pauli Tässä tutkielmassa tarkastellaan käytettävyyttä ja käytettävyyden ... -
Introducing usability heuristics for mobile map applications
Kuparinen , Liisa; Silvennoinen, Johanna; Isomäki, Hannakaisa (International Cartographic Association, 2013)In this paper, a set of heuristics for evaluating the usability of mobile map applications is introduced. We developed the heuristics by exploring the present generic heuristics and then forming new theory-based heuristics. ...