Käytettävyysmenetelmät pelisovelluksissa

Abstract
Käytettävyyden tutkiminen on vasta viime vuosina levittäytynyt osaksi pelejä perinteisistä ohjelmistosovelluksista. Tämän seurauksena puhutaankin jo aivan uudesta pelikäytettävyyden aihepiiristä. Erityisesti pelisovelluksia varten on viime vuosina laadittu erilaisia peliheuristiikkoja, jotka soveltuvat erilaisiin pelin muodostaviin osa-alueisiin kuten pelimekaniikkaan ja pelattavuuteen erilaisia peligenrejä ja alustoja unohtamatta. Peliheuristiikat liittyvät usein tiiviisti osaksi erilaisia käytettävyysmenetelmien kanssa. Tämän kirjallisuuskatsauksen avulla vertaillaan erilaisia, tunnetuimpia pelikäytettävyysheuristiikkoja, millaisia heuristiikkoja pelien käytettävyyteen on laadittu ja millaisien käytettävyyden tutkimusmenetelmien yhteydessä niitä on käytetty. Tutkimus osoitti että eri käytettävyysmenetelmät sisältävät vaikutteita toisistaan. Huomioitavana seikkana esiintyi heuristiikkalistausten samankaltaisuus.    
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2006
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200903191190Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In Copyright
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.

Share