Elektroniset pankkipalvelut : kuluttajakokemuksien ja direktiivin 2002/65/EY kohtaaminen
Abstract
Päivittäisten pankkipalvelujen hoitaminen Internetin välityksellä on saavuttanut
suuren suosion. Pankkipalvelujen käyttämiseen verkkojen välityksellä liittyy
kuitenkin myös ongelmallisia piirteitä. Tässä tutkimuksessa käsiteltiin rahoituspalvelujen
etämyyntiä Suomessa sekä esiteltiin rahoituspalvelujen etämyyntidirektiivi
2002/65/EY. Direktiivin tarkoituksena oli luoda yhtenäinen
lainsäädäntö EU:n jäsenvaltioiden välille ja saada aikaan riittävä kuluttajansuoja.
Tutkimuksessa pyrittiin löytämään vastauksia olemassa olevan kirjallisuuden ja
aikaisempien tutkimusten perusteella kahteen tutkimusongelmaan: mitä ongelmia
kuluttajat kokevat elektronisten pankkipalvelujen etäkäytöllä olevan sekä
kuinka kuluttajien kokemat ongelmat ja rahoituspalvelujen etämyyntidirektiivi
kohtaavat. Ajatus tutkia kuluttajille tarkoitettujen rahoituspalvelujen etämyyntidirektiiviä
oli lähtöisin Nordea-pankin eBanking-yksiköstä.
Aikaisempaa kirjallisuutta ja tutkimuksia tarkasteltaessa selvisi, että eri tutkimuksissa
löydetyt kuluttajien kokemat ongelmat pankkipalvelujen etäkäytössä
ovat hyvin samansuuntaisia. Sen sijaan kuluttajien kokemat ongelmat ja rahoituspalvelujen
etämyyntiä säätelevä direktiivi sisälsivät erilaisia asioita, joilla ei
näyttäisi olevan yhteyttä toisiinsa. Direktiivi ei tuonut ratkaisuja kuluttajien kokemiin
ongelmiin elektronisten pankkipalvelujen käytössä.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2005
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200903131122Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.