Verkko-ostamisen esteitä : kuluttajan näkökulma
Tekijät
Päivämäärä
2005Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Internetin käyttäjien määrä on kasvanut viime vuosina, mutta verkkoostaminen
ei ole kasvanut samassa tahdissa. Kuluttajat käyttävät Internettiä ja
verkkokauppoja tuotetiedon etsimiseen, mutta ostavat tuotteet perinteisistä
kaupoista. Verkko-ostamisella on monia etuja, joiden pitäisi houkutella
kuluttajia ostamaan Internetin välityksellä. Tällaisia etuja ovat esim. ostamisen
mukavuus, edulliset hinnat, suuri tuotevalikoima ja tuotteiden vertailu.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa syitä miksi kuluttajat eivät eduista
huolimatta osta verkosta.
Näiden etujen vastapainona on olemassa esteitä ja riskejä, jotka vaikuttavat
negatiivisesti kuluttajien päätökseen ostaa verkosta. Ulkoisilla syillä
tarkoitetaan syitä, jotka ovat riippumattomia kuluttajista tai ulkoisia kuluttajiin
nähden. Tällaisia syitä ovat turvallisuusriskit, asiakaspalvelun puute, logistiset
kustannukset, verkkosivujen huono suunnittelu ja tuotteiden palauttamisen
vaikeus. Sisäisillä syillä tarkoitetaan kuluttajista itsestään johtuvia syitä. Näitä
ovat asenne turvallisuuteen, sosiaalisen interaktion puute, tietokoneen ja
Internetin käyttö ja se ettei tuotteisiin voi koskea.
Näillä ulkoisilla ja sisäisillä tekijöillä on negatiivinen vaikutus verkkoostamiseen.
Näiden esteiden voittaminen on vaikeaa, koska se vaatii resursseja
ja aina ei ole yksiselitteistä kenen vastuulla kunkin esteen voittaminen on.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4957]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Median antama kuva verkko-ostamisesta : kuluttajan näkökulma
Lehto, Timo (2007) -
Oppimisen teknologiat osana oppimisen esteitä kohtaavien peruskoululaisten elämää
Raatikainen, Juha-Petteri (2017)Tieto- ja viestintäteknologia on merkittävä osa jokapäiväistä elämäämme. Nämä teknologiat ovat löytäneet tiensä kouluihin myös Suomessa, ja erilaisia oppimisen teknologioita onkin otettu ahkerasti käyttöön ympäri maata. ... -
Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
Eronen, Lauri (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan ... -
Asiakastarinat kuluttajan ostopolulla kodin rakentamiseen ja remontointiin liittyvissä hankinnoissa
Simi, Katri (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa tietämystä siitä, millaisia merkityksiä asiakastarinoilla on kuluttajalle kuluttajan ostopolun eri vaiheissa kodin rakentamiseen ja remontointiin liittyvissä hankinnoissa. Tutkimus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.