Enterprise architecture as a collaboration tool : discursive process for enterprise architecture management, planning and development

Abstract
Tieto- ja viestintäteknologiaa (ICT) hallitaan ja kehitetään kuten mitä tahansa yrityksen tai organisaation resurssia – tai ainakin näin olisi hyvä tehdä. Epäonnisia ICT-projekteja voidaan välttää nivomalla toiminnan ja teknologian suunnittelu ja kehittäminen yhteiseksi, vuorovaikutteiseksi prosessiksi, suosittelee aiheesta väittelevä Mirja Pulkkinen.Yritys- eli kokonaisarkkitehtuuri on kokonaisvaltainen lähestymistapa ICT:n hallintaan yhdessä liiketoiminnan kanssa. Johtamisessa voidaan tehdä tilaa liiketoiminnan ja teknologioiden vuoropuhelulle määrittämällä kokonaisarkkitehtuuriprosessi. Prosessi tuo toiminta-ajatuksen, tavoitteet sekä strategiat teknologiakehittäjille työn pohjaksi. Samoin teknologia-asiantuntemus tuodaan strategiseen päätöksentekoon, jolloin varmistetaan että riittävät tiedot mahdollistavista teknologioista sekä teknologiakehityksestä ovat mukana päätöksenteossa, ja arvioinnit tehdään oikea-aikaisesti sopivilla menetelmillä.Pulkkisen tutkimus tuotti erilaisiin organisaatioihin sovellettavan yleismallin tällaista prosessia varten. Prosessi on osa kokonaisarkkitehtuurimenetelmää, johon lisäksi otettiin mm. tietoturvanäkökulma ja muutosjohtamisen piirteet. Konsultointitapausten kautta päästiin tarkastelemaan parinkymmenen erilaisen, eri alojen yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden ICT:n hallintaa, suunnittelua ja kehittämistä. Niissä tehdystä käytännön työstä otettiin teoriatiedon lisäksi parhaat käytänteet ja toimintamallit mukaan prosessimalliin, jota voidaan soveltaa organisaation oman arkkitehtuuriprosessin määrittämiseen.- Parhaat tulokset saadaan jalkauttamalla ylemmän johdon strategiapäätökset yhdessä teknologiamahdollisuuksien kanssa operatiivisen toiminnan ympäristöön. Tämä onnistuu operatiivisen toiminnan asiantuntemuksen ja teknologia-asiantuntemuksen vuoropuhelulla, Pulkkinen ehdottaa.Toiminnan ja resurssien, sekä käytössä jo olevien ja toisaalta uusien teknologioiden mahdollisuuksien ja myös rajoitteiden esille tuominen riittävän varhain, keskustelevaa prosessimallia noudattaen, auttaa välttämään päällekkäisiä, liian kalliita tai epätarkoituksenmukaisia ratkaisuja. Liiketoiminnan yksiköistä ja käyttäjätasolta tuodaan myös kokemus- ja palautetietoa päättäjille hyödyntämään koko organisaation jatkokehittämistä. Usein suuret muutokset pilotoidaan yhdessä yksikössä ennen koko organisaatioon soveltamista.- Kokonaisarkkitehtuurin kehittäminen on myös tie edullisempiin ICT-kustannuksiin. Se ohjaa purkamaan päällekkäisyyksiä sekä yhtenäistämään kirjavaa teknologiakantaa, Pulkkinen summaa.Tutkimus tehtiin toimintatutkimuksena TietoEnatorin konsultointitoiminnassa. Ennen julkaisua osatulokset arvioitiin yrityksessä ja kokeiltiin konsultointityön käytännössä. Tutkimusyhteistyöprojekteissa, joissa osatutkimukset toteutettiin, on ollut mukana myös mm. IBM Finland, Digia (aik. Yomi) ja Metso Paper.
Main Author
Format
Theses Doctoral thesis
Published
2008
Series
Subjects
ISBN
978-951-39-3409-5
Publisher
University of Jyväskylä
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3409-5Käytä tätä linkitykseen.
ISSN
1456-5390
Language
English
Published in
Jyväskylä studies in computing
License
In CopyrightOpen Access

Share