Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRankinen, Arja
dc.date.accessioned2008-09-09T04:41:28Z
dc.date.available2008-09-09T04:41:28Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.isbn978-951-39-3332-6
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1068515
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18816
dc.description.abstractCultural competence when operating in Southern and Eastern China. An interpretation of some Finnish business managers’ experiences in China as an illustration. This study focuses on the cultural competence that the Finnish companies need in order to operate in the market-area of China.The research problems are: 1. How does the cultural competence help the Finnish companies when operating in the Chinese market-area? 2. For what purpose do the Finnish companies need knowledge about the Chinese culture? 3. What kind of cultural competence do they need? and 4. How can they use it and how would it be useful to use in practice? This study makes use of qualitative research methods and applies a hermeneutic interest of knowledge. The results are a description of the cultural competence that the Finnish companies need when operating in the Chinese market-area. The results have significance for the Finnish companies that either are already operating in China or are aiming to have an operation there. The results can also be used by the Finnish education system, especially in the field of business administration.The results are the answers to the research questions and they are introduced in chapter 6 Discussion. The impacts of research on theory are chapter 3.7 The relativity of the Chinese truth, and the finding of two different guanxis in the Finnish company. The former is the ordinary guanxi that company uses in building relationships to its interest groups and the latter is the guanxi used by employees inside the company.en
dc.description.abstract”Kiinalaista ajattelua on vähän hankalaa... Mä en ole koskaan oikein päässyt perille, että miten niitten aivot mahtaa toimia, mutta jotenkin eri tavalla ne kyllä toimii. Että mikä niitten ajattelua ajaa. Joku siellä on erilaista kuin meillä. Tulisko se jostain vanhoista kulttuureista?”Arja Rankisen väitöstutkimus tuo lisätietoa suomalaisten yritysjohtajien johtamistyössään tarvitsemasta kulttuurisesta osaamisesta Kiinassa toimittaessa.Rankinen kuvailee kiinalaisen kulttuurin eri ulottuvuuksia, kuten kiinalaisessa yhteiskunnassa vallitsevia valtaetäisyyksiä, yhteisöllisyyttä ja kungfutselaista dynamiikkaa. Hän pohtii työssään myös sanallisen ja sanattoman viestinnän ominaispiirteitä, uskontojen ja filosofioiden muodostamia arvorakennelmia ja niiden asettamia käyttäytymisohjeita ja kiinalaiseen yhteiskuntaan läheisesti liittyviä käsitteitä guanxi ja kasvot.- Kaikilla näillä on vaikutusta yksilön käyttäytymiseen ja ne ovat asioita, jotka suomalaisen yritysjohtajan kannattaa ottaa huomioon käytännön johtamistyössään, Rankinen muistuttaa.Rankisen mukaan Kiinassa toimivassa suomalaisyrityksessä on olemassa sekä yrityksen ulkoista että sisäistä guanxia. Guanxi voidaan ymmärtää suhdeverkostotoimintana tai ystävyytenä, jossa osapuolet sitoutuvat jatkuvaan palvelusten vaihtamisen ketjuun. Yrityksen ulkoisella guanxilla tarkoitetaan sitä suhdetoimintaa, jota yritys tietoisesti harjoittaa sidosryhmiinsä päämääränään yrityksen hyöty. Yrityksen sisäisellä guanxilla tarkoitetaan työntekijöiden yrityksen sisällä harjoittamaa guanxia, jolla tavoitellaan työntekijän henkilökohtaista hyötyä.Rankinen osoittaa, että kulttuurinen kompetenssi koostuu suurelta osin kognitiivisen tiedon hyödyntämisestä. Kulttuurista kompetenssia ei ole kognitiivinen tieto itsessään. Sen sijaan kognitiivinen tieto toimii tietovarastona, jonka varassa yksilö voi persoonansa avulla toiminnan tasolla rakentaa omaa kulttuurista kompetenssiaan. Kulttuurista kompetenssia voi siis kehittää tietoisesti. Kulttuurinen kompetenssi kehittyy yksilön persoonallisten tekijöiden myötävaikutuksella ja kompetenssin kehittyminen voi tapahtua monella eri tavalla riippuen henkilön persoonan rakenteesta. - Lisäämällä yrittäjyyskasvatusta kouluissa voidaan kasvattaa yksilöitä, joilla on valmiuksia työskennellä ulkomailla, Rankinen ehdottaa.- Yksi esimerkki kulttuurieroista on kiinalaisen totuuden suhteellisuus verrattuna suomalaiseen totuuteen. Kiinalaisen totuuden taustalla vaikuttaa suhteisiin liittyvä rationaalisuus, kun suomalaista totuutta ohjaavat kontekstiin liittyvä tai emotionaalinen rationaalisuus. Lähtökohdat kiinalaisessa ja suomalaisessa kulttuurissa vallitseville käsityksille totuudesta ovat siis erilaiset. Kiinalaisen totuuden taustalla oleva suhteisiin liittyvä rationaalisuus pitää sisällään koko yhteiskunnan omaksumat arvot, normit ja ihmisten välisen hierarkian sanelemat käyttäytymissäännöt. Tätä kontekstia vasten tarkasteltuna totuus ilmenee kiinalaisessa käyttäytymisessä varsin ymmärrettävällä tavalla, Rankinen kertoo. Arja Rankinen.fi
dc.format.extent294 sivua
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in business and economics
dc.relation.isversionofISBN 978-951-39-3307-4
dc.titleKulttuurinen osaaminen Etelä- ja Itä-Kiinassa toimittaessa : illustraationa eräs tulkinta suomalaisjohtajien Kiina-kokemuksista
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-3332-6
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.relation.issn1457-1986
dc.relation.numberinseries67
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoyritysjohtajat
dc.subject.ysokulttuuriosaaminen
dc.subject.ysokulttuurierot
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoyrittäjät
dc.subject.ysoyritystoiminta
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoKiina


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot