"Helpompaa ja hauskempaa kuin luulin" : matematiikka suomalaisten ja unkarilaisten perusopetuksen neljäsluokkalaisten kokemana
Abstract
Sisällöiltään monipuolinen ja toiminnallinen matematiikan opetus laajentaa oppilaiden näkemyksiä matematiikan sisällöistä, sen oppimisesta ja opetuksesta paremmin kuin pelkän oppikirjan ohjaama opetus, Pirjo Tikkanen tiivistää väitöskirjansa tuloksia. Tikkanen vertasi tutkimuksessaan suomalaisten ja unkarilaisten oppilaiden kokemuksia matematiikan oppimisesta ja opetuksesta. Suomalaisessa ja unkarilaisessa opetusryhmässä käytettiin matematiikan unkarilaista Varga-Neményi -opetusmenetelmää, kolmannessa ryhmässä opetusta ohjattiin suomalaisittain.Valtaosa suomalaisista ja unkarilaisista oppilaista asennoituu matematiikkaan myönteisesti ja heidän minäkäsityksensä on myönteinen, mutta opetusryhmien näkemykset matematiikasta eroavat. Kahdessa ryhmässä, joissa käytettiin unkarilaista opetusmenetelmää, oppilaista matematiikka on ongelmia ja yhtälöitä, jotka ratkeavat ymmärtämällä, keksimällä ja oivaltamalla. Kolmannen, suomalaisryhmän oppilaista matematiikka on peruslaskutoimituksia, jotka vaativat ymmärtämistä.Pirjo Tikkasen laadullinen tutkimus paljastaa, mikä innostaa suomalaisia ja unkarilaisia 9–10-vuotiaita matematiikassa. - Matematiikka tarjoaa tilaisuuksia ajatella, miettiä ja pohtia. Siinä on monipuolisia sisältöjä, ongelmanratkaisua ja päättelyä. Lapset kokevat oppivansa uutta. Matematiikan kumuloituvan rakenteen vuoksi aiemmin opittuja asioita ei unohdeta, vaan niitä käytetään uusissa asioissa, Tikkanen korostaa.Toiminnallisuus ja toimintavälineet innostavat lapsia. Matematiikka on tärkeää, hyödyllistä ja käyttökelpoista elämän eri vaiheissa. Se virittää mielikuvitusta ja luovuutta sekä tarjoaa haasteellisia tehtäviä, joita saisi olla enemmän, jotta ei tylsisty. Matematiikka on viihdyttävää seikkailua vainuta aavistuksia, Tikkanen kuvaa oppilaiden innostuksen lähteitä Suomesta ja Unkarista.Tikkasen tutkimus liittyy vuonna 2000 alkaneeseen kansainväliseen Matematiikkaa unkarilaisittain -hankkeeseen. Tikkanen sovelsi unkarilaista matematiikan opetusmenetelmää vuosiluokilla 1–4. Tutkimus perustuu 9–10-vuotiaiden neljäsluokkalaisten vapaamuotoisiin kirjoitelmiin ja piirroksiin. Suomessa piirroksia on harvoin käytetty kasvatustieteellisen tutkimuksen pääaineistona. Piirrosten analysoimiseksi Tikkanen kehitti systemaattisen kolmivaiheisen analyysimenetelmän.
Main Author
Format
Theses
Doctoral thesis
Published
2008
Series
Subjects
ISBN
978-951-39-3247-3
Publisher
Jyväskylän yliopisto
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3247-3Käytä tätä linkitykseen.
ISSN
0075-4625
Language
Finnish
Published in
Jyväskylä studies in education, psychology and social research