Religious media theory : understanding mediated faith and Christian applications of modern media
Abstract
Uskonnollinen kokemus on yhä enemmän teknologiavälitteinen: kokemus pyhästä saadaan mediasta niin sanotun rituaalisen mediankäytön kautta. Medioitu uskonto ei ole vain amerikkalainen ilmiö, vaan myös Suomessa on hyvin laaja ja järjestäytynyt uskonnollisen median järjestelmä, ja evankelis-luterilainen kirkko on keskeinen toimija mediamarkkinoilla. Tällaisiin tuloksiin on päätynyt Taisto Lehikoinen journalistiikan väitöskirjassaan, joka on ensimmäinen laaja perustutkimus aiheesta.- Media tarjoaa uskonnolle sen kaipaaman pääsyn suuren yleisön luokse, koska maallistuneissa länsimaissa kirkossa käynti on usein vähäistä. Uskonto tuottaa myös vahvoja mediapersoonia, joista Paavi on näkyvin esimerkki, Lehikoinen selvittää.
Main Author
Format
Theses
Doctoral thesis
Published
2003
Series
Subjects
ISBN
951-39-1545-X
Publisher
Jyväskylän yliopisto
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:951-39-1545-XKäytä tätä linkitykseen.
ISSN
1459-4331
Language
English
Published in
Jyväskylä studies in humanities