Matemaattisen ongelmanratkaisutaidon opettaminen peruskoulussa : ongelmanratkaisukurssin kehittäminen ja arviointi
Abstract
Henry Leppäaho selvitti tutkimuksessaan, kuinka oppilaiden ongelmanratkaisutaitoa voidaan kehittää peruskoulussa. Pelkästään ongelmanratkaisustrategioiden opettaminen auttaa vain vähän itse ongelmanratkaisukykyä. Strategioiden opettaminen on kuitenkin hyödyllistä, koska oppilaat tarvitsevat keinoja ja malleja ongelmatehtävien ratkaisemiseen. Tällä tavoin myös voidaan vähentää oppilaiden epävarmuutta ja parantaa heidän asennettaan matemaattista ongelmanratkaisua kohtaan.Leppäaho loi oppimisympäristön, jonka hän toteutti koulussa ongelmanratkaisukurssina. Se sisälsi tuntisuunnitelmat, tehtävät ja materiaalin, joiden avulla ongelmanratkaisun opetus integroitiin matematiikkaan, äidinkieleen ja kirjallisuuteen, käsityöhön, kuvataiteeseen sekä ympäristö- ja luonnontieteeseen.Opetuksessa keskeisenä tavoitteena oli opettaa tutkimusta varten kehitetty ongelmanratkaisustrategia, ratkaisukarttamenetelmä, oppilaille työkaluksi ongelmatehtävien ratkaisuun. Menetelmän tarkoituksena on, että oppilas oppisi kokoamaan ja kirjoittamaan ongelmatehtävästä muistiinpanot, joiden avulla tehtävä on mahdollista ratkaista.Oppimisympäristö osoittautui tuloksekkaaksi. Koeryhmänä toimi yksi kuudes luokka. Kontrolliryhmänä toimivat kaksi saman koulun rinnakkaista kuudetta luokaa. Molemmat ryhmät suorittivat alku- ja loppukokeen. Kokeiden välissä koeryhmä osallistui Leppäahon opetuksessa 30 oppituntia sisältäneelle matemaattiselle ongelmanratkaisukurssille. Alkukokeessa koeryhmä menestyi vajaan pisteen verran heikommin kuin kontrolliryhmä. Loppukokeessa koeryhmän kokonaistulos oli reilut 8 pistettä (25,3 %) parempi kuin kontrolliryhmän tulos. Tilastollisesti ryhmien välinen ero oli loppukokeessa erittäin merkitsevä.
Main Author
Format
Theses
Doctoral thesis
Published
2007
Series
Subjects
ISBN
978-951-39-2732-5
Publisher
Jyväskylän yliopisto
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-2732-5Käytä tätä linkitykseen.
ISSN
0075-4625
Language
Finnish
Published in
Jyväskylä studies in education, psychology and social research