Koulu ja yksilöllisyys : jännitteitä, haasteita ja mahdollisuuksia

Abstract
Koulussa ei viihdytä. Koulu tappaa luovuuden. Yksilöllisyyttä ei huomioida riittävästi. Oppimisen pitää olla yksilölähtöistä. Joukkomaiset rituaalit joutavat romukoppaan. Koulun julkinen kuva on varsin kriisivetoinen. Koulu tuntuu olevan koko ajan kehittämistyössään jäljessä muuta yhteiskuntaa. Mutta millaista siellä oikeastaan on? Mitä alakouluikäiset lapset itse ajattelevat koulutyöstään ja oman yksilöllisyytensä toteutumisesta?- Kysyn tutkimuksessani, mitä ala-asteikäiset lapset itse ajattelevat yksilöllisyydestään koulussa. Lisäksi pohdin koulun pedagogisia mahdollisuuksia kulttuurissa, jossa kasvatuksen perusteet ja käytännöt ovat aiempaa epäselvemmät. Kasvattaminen ja aikuisuus ovat hapertuneet, eikä opettajallakaan enää ole entistä auraa, Saukkonen kuvailee.
Main Author
Format
Theses Doctoral thesis
Published
2003
Series
Subjects
ISBN
951-39-1421-6
Publisher
Jyväskylän yliopisto
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:951-39-1421-6Use this for linking
ISSN
0075-4625
Language
Finnish
Published in
Jyväskylä studies in education, psychology and social research
License
In CopyrightOpen Access

Share