Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHeikkilä, Marikka
dc.contributor.authorInnanen, Mika
dc.date.accessioned2018-04-16T12:08:37Z
dc.date.available2018-04-16T12:08:37Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1867838
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57613
dc.description.abstractTämä tutkimus käsittelee sosiaalista mediaa hyvinvointialan yrityksen liiketoiminnassa. Tutkimus on sekä itsessään arvokas tapaustutkimus (intrinsic case study) että välineellinen (instrumental case study). Tutkimuksen tulkinnoissa huomioitiin konteksti pyrittäessä ymmärtämään ja kuvaamaan itse tapausta. Tutkittavaa ilmiötä eli sosiaalisen median hyödyntämistä liikunta-alan yrityksen liiketoiminnassa tutkittiin haastatteluilla. Haastattelut kerättiin neljältä kouluttautujalta ja neljältä tutkittavan tapauksen avainhenkilöltä. Haastatteluaineistoa lähestyttiin teemahaastatteluna ja sen analysoinnissa sovellettiin temaattista aineiston analyysitapaa. Sosiaalisella medialla tarkoitetaan tässä tutkielmassa kaikkia sosiaalisen median rakenteita kuten blogit, keskustelupalstat, twitter, Facebook. Sosiaalista mediaa tarkastellaan sekä tapausyrityksen asiakkaiden näkökulmasta että yrityksen avainhenkilöiden näkökulmasta, koska pyrittiin saamaan kokonaisvaltaista kuvaa sosiaalisesta mediasta asiakkuuden hallinnassa ja tapausyrityksen liiketoiminnassa. Lisäksi kiinnitettiin huomiota sosiaalisen median mahdollisuuksiin tapausyrityksen liiketoimintamallien kehittämisessä. Tutkimus osoittaa, että yritys Trainer4Youn toimipisteessä sosiaalista mediaa hyödynnetään lähinnä blogien ja Facebook-tiedottamisen avulla. Tapausorganisaation liiketoimintamallin kehittäminen sosiaalista mediaa hyödyntämällä on suunnitteluvaiheessa. Tutkittavassa tapauksessa kaikki haastateltavat asiakkaat olivat naisia ja edustivat suhteellisen nuorta ikäpolvea. Sen sijaan yrityksen avainhenkilöt olivat miehiä. Tutkimuksessa esitellään tyypillinen sosiaalisen median kautta saavutettava hyvinvointialan asiakaskunta, joiden kertomuksissa korostuu sosiaalisen median käytön yhteisöllisyys mutta myös yksilöllisyys. Liiketoiminnan kehittäminen vanhempien ikäluokkien ja miesten saavuttamiseksi sosiaalisen median avulla ja liiketoimintamallin kehittäminen sosiaalista mediaa hyödyntämällä nousi esille tapausyrityksen tulevaisuuden haasteena. Sosiaalinen media soveltuu tämän tutkimuksen perusteella hyvin hyvinvointialan yrityksen koulutuksen kanavaksi ja toiminnan kehittämiseen. Liiketoimintamallin kehittäminen sosiaalisen median avulla edellyttäisi kuitenkin sekä aikaa että rahoituksen järjestymistä.fi
dc.description.abstractThis study focuses on social media implications to company's business opera- tions. This case study is valuable in itself (intrinsic case study) and instrumental (instrumental case study). The study takes into account the meaning of the con- text in regard to understand and describe the case itself. The usage of social media in a well-being company's business was investigated by interviews. In- terviews were collected from four customer and four executives in the company. The data was gathered by interviews and the phenomenon was approached by a thematic analysis that was applied as a data analysis method. The concept of social media in this thesis refers to all the tools and structures of social media such as blogs, forums, twitter, and facebook. The role of social media in business in the case of well-being company is investigated from both business customers and from the company's executives’ point of view, because in order to gain a comprehensive view of social media in customer relationship management and business operations in the company. In addition, attention was paid to the possibilities of social media in the development processes of the comp ny's business models. Research shows that the company Trainer4You is utilizing in their information production mainly blogs and Facebook. Plans for development of the business model by utilizing social media have been started in the company. It is worth of note that in this case study all of the interviewed customers were women and represented relatively young age groups. The company’s executives, instead, were men. In the present study the typical customer segments were presented that the well-being company can reach. This customer segment is characterized by appreciating both community and individuality of the use of social media. Further, business development seeking to achieve also older age groups and men in order to develope business models arose as challenges in the future of the case company. Finally, this study showed that social media is a relevant way to a well-being company as a channel for training and as a channel for developing business model. The development of the business model by using social media, however, would require both time for planning and developing, and financial resources from the company.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (59 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherliiketoimintamalli
dc.subject.othersosiaalinen media
dc.subject.otherverkostoituminen
dc.subject.otherhyvinvoin- tiala
dc.subject.othermarkkinointi
dc.titleSosiaalinen media liiketoiminnassa : case Trainer4You
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201804162085
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.date.updated2018-04-16T12:08:37Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoliiketoimintamallit
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoverkostoituminen
dc.subject.ysohyvinvointiala
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot