"Tehdään pelottavaa musiikkia" : musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa
Peruskoulun uusi opetussuunnitelma korostaa musiikinopetuksessa luovuutta. Luovan musisoinnin elämyksellisyys parantaa oppilaiden elämänlaatua, lisää myös oppilaiden elämänhallinnan tunnetta ja vähentää jännitystä esitystilanteissa.
Maisterintutkielmassani pohdin Musatornin käyttömahdollisuuksia luovuuden edistämiseen alakoulussa. Musatorni on yliopistonopettaja Mikko Myllykosken uusi innovaatio. Sen perusideana on luoda musiikkikasvatukseen soveltuva yhteistoiminnallinen mobiiliteknologiaan perustuva oppimisympäristö. Säveltämisen ja improvisoinnin opettaminen alakoulussa ei ole helppoa. Musiikkikasvatusteknologian avulla on mahdollista alentaa luovan musisoinnin kynnystä.
Tutkielmani on empiirinen ja aineistonkeruun sekä havainnoinnin toteutin syksyllä 2015 1–6 luokilla pienellä kyläkoululla. Tarkkailin oppilaiden luovaa työskentelyä Musatornilla kolmen viikon ajan. Yhteistoiminnalliset musisointiopetustuokiot toteutettiin
luokanopettajan suunnittelemina ja ohjaamina.
Musiikkikulttuurissamme olemme omaksuneet useimmiten roolin musiikin kuluttajana emmekä tuottajana. Uuden opetussuunnitelman mukaan musiikkikasvatuksen tehtävänä on rohkaista kaikkia ihmisiä kokeilemaan uusia säveltämiskäytäntöjä. Säveltämistä voidaan pitää osana yksilön sosiaalistumista ja siksi sillä on oma paikkansa yleisessä kasvatuksessa. Keksiminen, improvisointi ja säveltäminen hoitaa ihmistä henkisesti, lisää itsetuntemusta ja sosiaalisuutta.
...
Muu nimeke
Musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Oman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehdään yhdessä” : terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa
Lehto, Anniina (2021)Musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmat ovat viime vuosien aikana muuttuneet merkittävästi. Uusissa opetussuunnitelmissa painotetaan oppilaan hyvinvointia, vahvuuksien tunnistamista, vuorovaikutustaitojen kehittämistä ja ... -
Toimintatutkimus mobiiliteknologian yhteistoiminnallisesta käytöstä osana musiikin perusteiden opetusta
Virtanen, Katariina (2016)Tämän toimintatutkimuksen tarkoituksena on kehittää nykyistä musiikin perusteiden opetusta integroimalla musiikkiteknologian tarkoituksenmukainen käyttö osaksi toiminnallista ja työtavoiltaan monipuolista musiikin perusteiden ... -
Erityisen tuen oppilaat musiikinluokassa : musiikkia alakoulussa opettavien opettajien kokemuksia
Yli-Kuivila, Milla (2017) -
Musiikkikasvatusteknologian käyttö, merkitys ja käyttöön tarvittavat valmiudet peruskoulun musiikinopetuksessa
Broman, Helene; Veijonen, Sonja (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikkia opettavien opettajien ja teknologiapainotteisen ryhmän luokanopettajaopiskelijoiden musiikkikasvatusteknologisia valmiuksia ja miten musiikkikasvatusteknologiaa on käytetty ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.