Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMarttunen, Miika
dc.contributor.authorLaitinen, Niina
dc.date.accessioned2017-12-06T08:39:46Z
dc.date.available2017-12-06T08:39:46Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1804034
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56151
dc.description.abstractTutkimus tarkastelee erityisen tuen oppilaiden työskentelyä yhteisen aiheen parissa. Tutkimuksessa kuvataan, millaisia vertaisoppimisen keinoja tutkimuksen kohteena olevat oppilaat käyttivät oppimisprosessissaan. Tutkimuksessa kuvataan myös oppilaiden omaksumia työskentelyä edistäviä ja jarruttavia rooleja oppituntien aikana. Lisäksi selvitettiin, miten oppilaat hyödynsivät tablet-tietokoneita (Apple iPad) oppimistilanteessa. Luokkatilanteessa toteutettuun tapaustutkimukseen osallistui neljä yhdeksännen luokan erityisen tuen oppilasta. Heidän tehtävänään oli opiskella yhdessä ihmisen ruuansulatuksen päävaiheet ja tuottaa aiheesta kirjallinen työ hyödyntäen BookCreator-sovellusta. Oppitunnit videoitiin ja videoaineistosta eroteltiin vertaisoppimista kuvaavia episodeja, joiden kestoa ja laatua analysoitiin. Yleisin vertaisoppimisen keino oppimisprosessissa oli kysymysten esittäminen. Yhteisen työskentelyn edetessä oppilaat omaksuivat selkeitä rooleja, joiden avulla oppilaat ohjasivat ja kannattelivat yhteistä työskentelyä kohti päämäärää. Mobiililaitteilla oli vertaisoppimista edistävä tehtävä. Lisäksi ne toimivat oppimista tukevina apuvälineinä. Erityisoppilaalle luontaisin tapa oppia yhdessä vertaisen kanssa on kysymysten avulla oppiminen. Kysymykset loivat toiminnalle raamit ja rytmin. Mobiililaitteet puolestaan lisäsivät oppilaiden toimintakykyä mahdollistaen itsenäisen tiedonhaun. Tietojen nopea jakaminen tiivisti oppimisryhmän yhteisen oppimisen äärelle.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (93 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervertaisoppiminen
dc.subject.otheryhteisöllinen oppiminen
dc.subject.othermobiiliteknologia
dc.subject.othererityisopetus
dc.titleVertaisoppiminen mobiililaitteita hyödyntäen erityisopetuksen luokassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201712064504
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2017-12-06T08:39:46Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysovertaisoppiminen
dc.subject.ysoyhteisöllinen oppiminen
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.subject.ysoälytekniikka
dc.subject.ysolangaton tekniikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot